פגיעה מינית מהעבר – מתי חלה התיישנות והאם היא שונה כשמדובר בקטינים

פגיעה מינית הינה אחת הפגיעות הקשות ביותר שעלולות לקרות לאדם. רבים יאמרו שאין קשה ממנה. פגיעה מינית פוגעת בקודש הקודשים של נפשו וגופו של אדם, משפילה ומבזה אותו, רומסת את כבודו וחודרת לאינטימיות שלו באופן שמשאיר צלקות עמוקות וכאב וסבל ועוגמת נפש עצומים. רבים מאלו שנפגעו מינית מתקשים להגיב באופן מיידי בהתאם לאפשרויות החוקיות העומדות לרשותם. עד מתי ניתן להגיב? מתי עובר הגבול שאחריו לא ניתן יותר לנקוט צעדים חוקיים?

מהי התיישנות

התיישנות הינה מחסום דיוני שאחריו, למעט במקרים מאד חריגים המוגדרים בחוק, לנפגע אין עוד זכות לנקוט בצעדים חוקיים נגד מי שפגע בו.

ישנה התיישנות פלילית המתייחסת לצעדים חוקיים עפ"י החוק הפלילי (חקיקה שקובעת איסורים שהעובר עליהם חשוף לכתב אישום ולתביעה פלילית שבמהלכה המדינה תובעת את הנאשם באותם מעשים) וישנה התיישנות אזרחית המתייחסת לצעדים חוקיים עפ"י חקיקה אזרחית (חקיקה הקובעת מעשים בלתי חוקיים וסנקציות חוקיות בצידם, שבמקרים רבים הן פיצוי כספי שהפוגע עשוי להיות מחויב לשלם לנפגע בגין אותם מעשים. במישור האזרחי, מי שזכאי לנקוט בצעדים הללו הוא הנפגע נגד הפוגע).

התיישנות פלילית לעומת התיישנות אזרחית

ההתיישנות הפלילית שונה מהתיישנות אזרחית, מאמר זה עוסק בהתיישנות אזרחית בלבד והוא מפרט מידע סכמתי על מנת לתת לקורא מושג כללי. על כן אין להסתמך על המידע במאמר זה לצורך קבלת החלטות במקרה ספציפי אלא רק על מידע מפורט ומדוייק שניתן לקבל בפגישה אישית העוסקת במקרה הספציפי.

התיישנות חלה בדרך כלל לאחר 7 שנים מהמעשה שבגינו תובעים. יש חוקים הקובעים תקופת התיישנות אחרת אך מאמר זה אינו עוסק בהם.

התיישנות על מעשים שאינם פגיעה מינית

כאשר מדובר בקטינים, 7 השנים שאחריהן חלה ההתיישנות לא יתחילו להימנות לפני הגיע הקטינים לגיל 18. משמעות הדבר שאם מישהו פגע בקטין בעת שהיה בן 8, ההתיישנות לא תחול מגיל 15 (7 שנים לאחר הפגיעה) אלא תתחיל מגיל 25 (7 שנים לאחר הגיע הקטין לגיל 18). בכך המחוקק התחשב במגבלות שעשויות להיות לקטין לתבוע את מי שפגע בו ובעצם האריך את תקופת ההתיישנות הרגילה  באופן שהיא תימנה רק מגיל 18 ולא מזמן המעשה.

התיישנות על מעשים שמהווים פגיעה מינית

כאשר מדובר על פגיעות מיניות בקטינים, המחוקק הלך צעד נוסף והאריך את תקופת ההתיישנות ב 10 שנים נוספות, באופן שהיא לא תתחיל להימנות לפני הגיע הנפגעים לגיל 28. משמעות הדבר היא שאם מישהו פגע מינית בקטין, לקטין תעמוד הזכות לנקוט בצעדים חוקיים אזרחיים עד הגיעו לגיל 35 (להבדיל מפגיעות שאינן פגיעות מיניות ובהן זכותו לנקוט צעדים חוקיים אזרחיים הינה עד הגיעו לגיל 25).

הארכת תקופת ההתיישנות על פגיעה מינית בקטינים נועדה לתת מענה לקשיים שקיימים בדרך כלל לנפגעי פגיעה מינית לקבל החלטה לנקוט צעדים נגד הפוגעים. הנפגעים הללו צריכים להתמודד עם המשמעויות הפסיכולוגיות של הפגיעה המינית, עם התגובות מהסביבה הקרובה שלהם, עם התגובות מצד הפוגע ועוד ולעיתים לוקח שנים עד שהנפגעים אוספים את עצמם ואוזרים כוח לנקוט  בצעדים החוקיים המתבקשים.

כאשר מדובר בקטינים שהרבה פעמים נפגעו מינית בתוך המשפחה או בנסיבות קשות אחרות, התופעות הללו חזקות פי כמה וכמה. על כן הארכת תקופת ההתיישנות מוצדקת וראוי שהמחוקק יאריך אותה באופן משמעותי נוסף.

עברתי פגיעה מינית בעבר, מה עושים היום?

בעקבות פגיעה מינית מהעבר, רבים שואלים את עצמם מתי חלה התיישנות והאם היא שונה כשמדובר בקטינים. במידע המפורט במאמר זה קיבלתם תשובה כללית לפיה על פגיעות מיניות בקטינים יש תקופת התיישנות ארוכה יותר באופן משמעותי.

אם אתם קוראים שורות אלו בוודאי הפגיעות המיניות שעברתם עדיין מהוות עבורכם פצע פתוח ואתם מעסיקים את עצמכם בשאלה האם עדיין תוכלו לנקוט בצעדים ומה הצעדים הללו.

תשובות לשאלות הללו ראוי שתקבלו מעורך דין שתחום התמחותו הוא הטרדה מינית, פגיעות מיניות ועבירות מין.

עורך דין דורון ויינרייך

עו"ד דורון ויינרייך עוסק אך ורק בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, עבירות מין ופגיעות מיניות והוא מקפיד לייצג נפגעות ונפגעים בלבד ולעולם לא את הפוגעים. התחום הזה הוא תחום מומחיותו של עו"ד ויינרייך והוא עוסק אך ורק בתחום זה.

באפשרותכם לתאם פגישת ייעוץ עם עו"ד ויינרייך כבר לימים הקרובים ובה לשמוע מה המשמעויות החוקיות של הפגיעות המיניות שעברתם, האם חלה או לא חלה התיישנות, מה האפשרויות העומדות לרשותכם, מה האסטרטגיה המומלצת ספציפית לכם ועוד ועוד.

לתשומת לב:

מאמר זה נכתב על ידי הנהלת האתר ונועד לתת מושג כללי וסכמתי בלבד. על כן יש להסתמך אך ורק על מידע מדויק שיימסר בפגישה אישית ותוך התאמה לפרטי המקרה הספציפי. כמו כן היכן שלשון המאמר מתייחסת מטעמי נוחות לאחד המינים בלבד- הכוונה לשני המינים כאחד

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.