הטרדה מינית בעיסוי

מאמר זה יפרוס בפני הקורא מהי הטרדה מינית בעיסוי, מה ניתן לעשות אם חלילה הוטרדנו מינית על ידי מעסה, ועוד נצביע על מספר דגשים שיכולים לסייע במניעת אי נעימויות והטרדות. עיסוי מקצועי יכול להיעשות על ידי בעלי מקצוע שונים, כמו מטפלים ברפואה משלימה מסאג'יסטים ועוד. העיסוי לרוב נעשה באווירה רגועה ואינטימית, מלווה במוזיקה שלווה או בניחוחות של קטורת או נרות ריחניים. במקרים מסוימים, הדבר עלול לייצר סיטואציות עם מתח מיני בין המעסה למטופל, באופן שאינו ראוי ואינו מתאים לטיפול. בניגוד לטיפולים רפואיים או פרא-רפואיים אחרים, הרי שלב ליבוי של העיסוי הוא מגע של המעסה בגופו של המטופל. מחד הדבר יכול להוביל לאי הבנות ואי נעימויות, כאשר מטופל עלול לפרש באופן שגוי את מעשיו של המעסה, ומאידך, יכול בוודאי להיות שאכן מתקיימים באותו מקרה ניצול לרעה של המצב והטרדה מינית מצד המעסה.

 

 

החוק למניעת הטרדה מינית

החוק למניעת הטרדה מינית, תשנ"ח-1998, הוא דבר החקיקה שמגדיר את מעשה ההטרדה המינית, הן כעוולה אזרחית והן כעבירה פלילית. החוק רלוונטי לכל הציבור וחל על כל אדם, אך החוק גם עוסק באופן ספציפי בהטרדות מיניות שנעשו במסגרת נסיבתית מסוימת, או במסגרת מערכת יחסים מסוג מסוים.

 

סעיף 3 לחוק מגדיר אילו מעשים יהוו הטרדה מינית

  • סחיטה באיומים של אדם כאשר המעשה הנדרש הוא בעל אופי מיני
  • מעשים מגונים (דוגמת מגע לא נאות ואסור) באדם אחר
  • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני לאדם אשר הרבה שאינו מעוניין בהצעות הנ"ל;
  • הפניית התייחסויות חוזרות לאדם, באופן שמתמקד במיניותו כאשר האדם הראה כי אינו מעוניין בהתייחסויות הללו
  • התייחסות משפילה או מבזה מצידו של אדם לנטייה מינית או למיניותו של אדם אחר
  • פרסום תצלום סרט או הקלטה של אדם אחר המתמקד במיניות של האדם באופן שיכול להשפילו או לבזות אותו.

יחסים בין מטופל למטפל במסגרת עיסוי הינם יחסי מרות . החוק קובע שכאשר המטפל (גם פרא-רפואי, דוגמת מעסה) מנצל את התלות של המטופל, הרי שבמקרה של התייחסויות מינית או הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המוטרד לא חייב להראות כי הוא אינו מעוניין בהצעות כדי שהדבר ייחשב הטרדה מינית.

 

הקושי האינהרנטי בטיפול מסוג עיסוי

כפי שצוין בראשית המאמר, הרי שעיסוי הוא טיפול שנעשה באמצעות מגע של ידי המעסה בגופו החשוף של המטופל. הדבר עלול ליצור אי הבנות רבות בין המעסה למטופל.

על כן, מומלץ לבצע תיאום ציפיות עם המעסה בנוגע לנושאים הבאים ולהקפיד על מספר כללים, כדי לשמר אווירה נינוחה נטולת מתחים וחששות:

 

הסכם מראש

יש לייצר לסכם מראש עם המעסה, מה אופן הלבוש המתאים לטיפול ואילו חלקים בגוף יהיו חשופים במהלך הטיפול, בהתאם לצורך ולרצון המטופל.

הטרדה מינית בעיסוי
הטרדה מינית בעיסוי

הצורך בהסכמת המטופל

כאשר עולה צורך טיפולי במגע באזורים רגישים, כמו פנים ירכיים, חזה, ישבן, על המטפל לשוחח על כך עם המטופל מראש ולוודא כי המטופל מסכים ומעוניין בכך.

 

אין מקום לחוסר וודאות

למעסה ולמטפל צריך להיות ברור מראש כי העיסוי לא אמור לכלול מגע באזורים אינטימיים בגוף.

 

שיח מקדים וכן ע"י המעסה

המעסה יבהיר למטופל שככל שמגע באזור מסוים או חשיפת אזור מסוים מייצרת אצל המטופל אי נוחות, עליו לבקש מהמעסה לעצור את המגע באופן מיידי.

 

כיבוד פרטיותו וכבודו של המטופל

על המעסה לצאת מהחדר כאשר המטופל מתארגן מתפשט או מתלבש בראשיתו או בסיומו של טיפול על מנת לכבד את פרטיותו וכבודו.

שמירה על הכללים הבסיסיים הללו, יכולה מראש למנוע אי הבנות מרובות בין הצדדים ולאפשר אווירה נינוחה ומרגיעה למהלך העיסוי.

התמודדות עם הטרדה מינית במהלך עיסוי שהיה

במידה ומטופל חש כי הוא עבר הטרדה מינית במסגרת טיפול עיסוי, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום של הטרדות מיניות, על מנת לקבל ייעוץ והכוונה משפטית רלוונטית, של בעל ניסיון.

ככלל, קיימים שני נתיבי פעולה אפשריים :

הגשת תלונה – הליך פלילי

מטופל שחש כי הוא עבר הטרדה מינית על ידי המעסה, יכול לפנות למשטרה ולהגיש תלונה על הטרדה מינית. שם הוא יגולל את המעשים המהווים לדעתו את העבירה והמשטרה תחל בחקירה.

ככל שהחקירה המשטרתית תעלה שיש חשש של מעבר לספק סביר שבוצעה הטרדה מינית, סביר כי יוגש כתב אישום כנגד המעסה. ההליך הפלילי מנוהל למעשה על ידי המדינה, והנפגע לא מהווה צד להליך (הוא מוכר במעמד של "נפגע עבירה").

אם המעסה המטריד יורשע, בנוסף לענישה הפלילית ייתכן ונפגע העבירה יזכה גם בפיצוי  כספי זעום (בהליך הפלילי מדובר בסכומים נמוכים למדי).

עוולה אזרחית

אופציה נוספת הינה הגשת תביעה אזרחית כנגד המעסה. הדבר ייעשה בסיוע עורך דין, שיגיש את התביעה לבית המשפט הרלוונטי. החוק למניעת הטרדה מינית מאפשר למוטרד לקבל פיצוי של עד 120,000 שקלים בגין ההטרדה שעבר, גם ללא הוכחת נזק קונקרטי. במקרה ומדובר במספר מקרים נפרדים של הטרדה מינית, לביהמ"ש סמכות לפסוק את הסכום הנ"ל בגין כל מקרה ומקרה במסגרת הפרשה (מכפלות של עד 120,000 ש"ח). ייצוג מקצועי ומנוסה על ידי עורך דין שזהו תחום מומחיותו הבלעדי, בכוחו להוביל למיקסום הפיצוי האפשרי.

במקרים רבים ניתן להגיע להסכם פיצוי עם הפוגע בהליך דיסקרטי וקצר יותר.

באיזו מהאפשרויות הנ"ל כדאי ונכון לנקוט קודם?

לכל אחת מהפעולות האפשריות הנ"ל יש השלכות על הפעולות האחרות ויש חשיבות להחלטה מה לעשות מתי. על מנת להימנע מטעויות קריטיות, לפני נקיטה בפעולה כלשהי מומלץ לפנות לעורך דין שזהו תחום מומחיותו הבלעדי, לקבל ייעוץ ולהחליט מה הפעולה המועדפת לאחר שיש בידינו את כל המידע.

סיכום

אם אתם מרגישים כי עברתם הטרדה מינית במסגרת עיסוי ואתם מעוניינים לקבל ייעוץ והכוונה משפטית כדי להתמודד עם הפגיעה, אתם מוזמנים לפנות לעורך דין דורון ויינרייך לפגישה אמפטית, רגישה, אישית ודיסקרטית.

באמצעות ייצוג נאות ומקצועי, ניתן יהיה למקסם את הטיפול במקרה המצער, לשאוף לקבל את הפיצוי הכספי המקסימלי, ולמצות את ההליך המשפטי עד תום. צרו קשר.

כמובן שכן. החל משנת 1998 מעוגן במדינת ישראל החוק למניעת הטרדות מיניות . החוק כולל בתוכו פירוט של סוגי מעשים אשר נחשבים כהטרדות מיניות ונחשבים כהפרות חוק אזרחיות וכעבירות פליליות

לאור העובדה שמדובר במטפל ובמטופל, הטרדה מינית במסגרת עיסוי נחשבת כהטרדה מינית במסגרת יחסי מרות. למטפל יש כוח והשפעה על המטופל ועל כן, כל מעשה בעל אופי מיני עשוי להיחשב כהטרדה מינית לאור העובדה שמדובר ביחסי מרות.

יחסי המרות ויחסי התלות בין מטופל למטפל במהלך עיסוי עשויים להביא למקומות לא טובים ועל כן, מומלץ למטפל ליצור עם המטופל הסכם מראש לגבי מה נכלל במסגרת הטיפול   וזאת כדי למנוע מצבים לא נעימים ולא ברורים וכמובן כדי למנוע הפרת חוק. זכרו כי המטופל זכאי להחליט למה הוא מסכים במסגרת הטיפול ולמה לא.

הטרדה מינית במהלך עיסוי היא הטרדה מינית לכל דבר ועניין, למרות שמדובר בקווים אפורים אם הרגשתם פגועות או פגועים במסגרת עיסוי, פנו לעורך דין שזה תחום התמחותו ובדקו עימו האם עברתם פגיעה מינית ומה זכויותיכם.

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.