הטרדה מינית אצל הגניקולוג

הגניקולוג ביצע הטרדה מינית? הגניקולוג פגע מינית?  התשובה המתבקשת: לא יכול להיות!! ואולם מה שנשמע כמו חלום בלהות בלתי מציאותי אכן קורה מעת לעת ומה שמתפרסם בתקשורת הוא רק חלק קטן מהמקרים. הטרדה מינית אצל הגניקולוג או אצל רופא אחר אפשרית וקורית אך יודגש באופן הברור ביותר: הרוב המוחלט של הגניקולוגים ושל הרופאים עושה עבודה מקצועית ראויה וטובה ושומר על כבודן של המטופלות. מאמר זה עוסק במיעוט קטן מתוכם בלבד.

איך זה קורה??

בין גניקולוג לבין מטופלת קיימים יחסי מרות שבמסגרתם הוא בעל הסמכות, הכוח והסטטוס והיא כפופה למרותו ובנחיתות מוחלטת לעומתו. המטופלת אמורה לעשות כל מה שהגניקולוג קובע שעליה לעשות במסגרת הטיפול הרפואי וההנחה הבסיסית היא שאם הוא מבצע פעולה כלשהי הרי שזו בהכרח פעולה שמתחייבת עפ"י הפרוטוקול הרפואי לצורך הטיפול הטוב ביותר.

במצב כזה, מטופלת בדרך כלל לא מפקפקת במעשיו של הגניקולוג וגם אם נוצרים אצלה סימני שאלה, היא בדרך כלל חוששת להביע אותם על מנת לא להכעיס את הגניקולוג ולהסתכן בהעכרת האוירה שתשפיע על מערכת היחסים המקצועית איתו. במקרה הפחות גרוע אם תביע חששותיה זה עלול להשרות אוירה קשה במהלך הביקורים אצלו ובמקרה היותר גרוע זה עלול לאלץ אותה לחפש גניקולוג חדש ולעבור פעם נוספת הסתגלות לא פשוטה לגניקולוג ולמצבים האינטימיים מאד הקיימים בין גניקולוג לפציינטית.

חלק (קטן) מהגניקולוגים מנצלים לרעה את המצב המורכב הזה.

המורכבות ביחסי גניקולוג מטופלת

מטופלת המגיעה לגניקולוג נמצאת במצב עדין ובהרבה פעמים גם מביך באשר היא נחשפת מולו במצב שאין יותר אינטימי ממנו, קל וחומר כאשר הגניקולוג הוא גבר.

על מנת לקבל את הטיפול שהיא חייבת לקבל, מטופלת כזו חייבת לתת בגניקולוג אמון מקסימלי ולהתייחס אליו כסמכות מקצועית עליונה באותו תחום. היא גם חייבת לעשות הפרדה מוחלטת בין היותו גבר לבין היותו רופא ואיש מקצוע שמחויב לכללי האתיקה הרפואית, לשבועת הרופאים, לכללי מוסר בסיסיים, לשמירה על כבוד האדם ומעל כל אלו: לחוק.

למרות כל המחויבויות הללו יש גניקולוגים שמנצלים את המצב ואת יחסי המרות הקיימים בינם לבין הפציינטיות ומבצעים בהן עבירות מין, בדרך כלל במסווה של פעולה רפואית ולעיתים ללא מסווה כלל.

סוגי הטרדה מינית על ידי גניקולוג

ההטרדות המיניות שמטופלות עלולות לעבור אצל הגניקולוג בדרך כלל יתחלקו לכאלו המבוצעות תחת מסווה של טיפול רפואי ולכאלו המבוצעות מבלי שהגניקולוג אפילו טורח להסוות אותן כחלק מהטיפול הרפואי הלגיטימי.

הטרדות מיניות אצל גניקולוג תחת מסווה של טיפול רפואי גניקולוגי

המטופלות למעשה מפקידות את גופן בידי הגניקולוג, שעפ"י כללי האתיקה הרפואית, שבועת הרופאים וכמובן החוק, הוא חייב לפעול אך ורק עפ"י הפרוטוקולים הרפואיים בהתאם למצבה הרפואי של המטופלת, בהתאם לתופעות עליהן היא מתלוננת וכיו'ב. הגניקולוג חייב לפעול אך ורק להטבת מצבה הרפואי של הפציינטית ולא לבצע אף פעולה אחרת, קל וחומר לא מעשים המהווים הטרדה מינית ו/או תקיפה מינית.

חלק משמעותי מהטיפול הגניקולוגי הוא טיפול פולשני – בדרך כלל וגינלי אך יש מקרים מאד ספציפיים בהם נדרשת גם בדיקה רקטלית. חלק אחר כרוך במגע שאינו פולשני וחלק אינו כרוך במגע.

כאשר במסגרת הטיפול הגניקולוג מבצע פעולה וגינלית או רקטלית שאין בה צורך עפ"י הפרוטוקול הרפואי המשמעות הינה בעילה אסורה בהסכמה, אינוס המרמה, מעשה סדום במרמה וכיו'ב. כאשר הרופא נוגע במטופלת באופן בלתי ראוי (אך לא פולשני) במסווה של טיפול רפואי, זה עלול להיחשב כמעשה מגונה במרמה.

דוגמה לפעולות כאלה:

  • שימוש במכשיר המוחדר על ידי הגניקולוג (או באצבעותיו) לאיבר מינה של המטופלת כדי "לטפל בבעיה בנקודות הגירוי…"
  • שימוש כנ"ל במכשיר או באצבעות לביצוע פעולות בעלות אופי מיני שאינן רפואיות ו/או אין בהן צורך. למשל במסווה של צורך ב"הרחבת איבר מינה"
  • ביצוע בדיקה וגינלית או רקטלית מיותרת שלא מתחייבת מהתלונה שבעטיה המטופלת הגיעה לגניקולוג או מהמצב הרפואי האמיתי שהגניקולוג מאבחן.
  • הגניקולוג נוגע/מעסה את שדיה של המטופלת באופן שאינו תואם את המתחייב מהפרוטוקול הרפואי.

הדוגמאות הנ"ל הן למען ההמחשה בלבד, יש רבות נוספות.

הטרדות מיניות אצל גניקולוג שאינן תחת מסווה של טיפול רפואי גניקולוגי

יש מקרים בהם הגניקולוג אפילו לא טורח להחביא את כוונותיו האמיתיות ובמהלך הביקור אצלו מציע למטופלת להיפגש לכוס קפה או לבילוי משותף או למשל לצאת יחד לבית מלון. במקרים אחרים הגניקולוג עשוי להחמיא למטופלת על אבריה המוצנעים, להעיר הערות בעלות אופי מיני, להציע הצעות בעלות אופי מיני ואף להתנות את הטיפול הרפואי בהיענות של המטופלת לספק לגניקולוג טובת הנאה מינית.

עפ"י כללי האתיקה הרפואית אסור לכל רופא להיות במערכת יחסים אינטימית עם פציינטית וחייבת להיות תקופת צינון בין תום היחסים של רופא פציינטית ביניהם לבין תחילת המערכת האינטימית ביניהם. עפ"י החוק המעשים הנ"ל אסורים במסגרת יחסי מרות הקיימים בין רופא למטופלים שלו והם מהווים גם הפרות חוקים נוספים.

מה לעשות כאשר חושדים שהגניקולוג הטריד מינית

לפני שחוזרים פעם נוספת לגניקולוג שהתעורר לגביו החשש פונים ללא דיחוי לעורך דין שזהו בדיוק תחום התמחותו, מתאמים איתו פגישת ייעוץ דיסקרטית תוך ימים בודדים ומשם ממשיכים בהתאם למסקנות באותה פגישה.

עו"ד דורון ויינרייך עוסק מזה שנים רבות אך ורק בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית ותקיפה מינית והוא לעולם לא מייצג את הפוגעים.

במסגרת ניסיונו המקצועי הרב, עורך דין ויינרייך מייצג גם בתיקים רבים נגד רופאים שפגעו מינית.

צלצלו ותאמו פגישה כבר לימים הקרובים.

 

לתשומת לב:

מאמר זה נכתב על ידי הנהלת האתר ונועד לתת מושג כללי וסכמתי בלבד. על כן יש להסתמך אך ורק על מידע מדויק שיימסר בפגישה אישית ותוך התאמה לפרטי המקרה הספציפי. כמו כן היכן שלשון המאמר מתייחסת מטעמי נוחות לאחד המינים בלבד- הכוונה לשני המינים כאחד

מה היה לנו עד עכשיו?

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.