מניעת הטרדה מינית

אם לא התמזל מזלכם ואינכם נמנים על מיעוט מהאוכלוסייה, ככל הנראה עברתם או תעברו הטרדה מינית בשלב כלשהו בחיים. מכיוון שכך, מניעת הטרדה מינית הינה משהו שצריך וחשוב לדעת איך לבצע ואילו פעולות לנקוט במקרה שקרתה הטרדה מינית. ההבלגה אינה אופציה – הכחשה לא תעזור אלא רק מעשים שיסייעו לשיקום הנפגעים ולהענשת הפוגעים.

מניעת הטרדה מינית

הטרדה מינית יכולה ללבוש צורות שונות, הינה חלק מהן:

הטרדה מינית מילולית הצעות בעלות אופי מיני
התייחסויות בעלות אופי מיני
הטרדה מינית פיזית מגע באברי גוף אינטימיים
מגע בעל משמעות מינית
מעשים מגונים לסיפוק, ביזוי או גירוי מיניים
אונס
מעשי סדום
בעילה אסורה בהסכמה
הטרדה מינית בהתנהגות אסורה התערטלות
צילום אחר בשירותים או במקלחת
שימוש באיום להשגת תמורה מינית
פרסום תצלום סרט או הקלטה של אחר שהם בעלי אופי מיני
התייחסויות מיניות מבזות ומשפילות חשיפה לסרטים פורנוגרפיים, בדיחות בעלות אופי מיני, לגלוג על נטייה מינית, הערות מגדריות

הפירוט הנ"ל הוא חלקי בלבד ויש אין ספור אפשרויות של התנהגויות שייחשבו הטרדה מינית – כל עוד הן עומדות בהגדרות שהחוק קובע שהן הטרדה מינית (שש התנהגויות "ראשיות" אסורות) ובפרשנות שבתי המשפט נתנו להן באמצעות פסקי הדין לאורך השנים.

הטרדה מינית מתבצעת כאשר לא ניתנה הסכמתו של אדם להתנהגות כלפיו, יש מצבים בהם אין משמעות להסכמה גם אם ניתנה (קטין מתחת לגיל ההסכמה, יחסי מרות ועוד).

איפה הטרדה מינית יכולה לקרות?

הטרדה מינית יכולה לקרות באין ספור מצבים. הינה פירוט חלקי:

  1. בבית בתוך המשפחה
  2. בגן
  3. בבית הספר
  4. באוניברסיטה
  5. בצבא
  6. במקום העבודה
  7. ברחוב
  8. אצל הרופא
  9. אצל הפסיכולוג
  10. אצל הפסיכיאטר
  11. אצל מטפל אלטרנטיבי
  12. במהלך שיעור נהיגה
  13. אצל הרב
  14. בישיבה
  15. במקווה
  16. באינטרנט וברשתות החברתיות
  17. בצבא

כאמור, הפירוט הנ"ל הוא חלקי ולמעשה הניסיון מוכיח שהטרדה מינית יכולה לקרות בכל מקום ובכל שעה.

מניעת הטרדה מינית – פעולות מניעה ומה עושים כשהטרדה מינית כבר התרחשה

פעולות מניעת הטרדה מינית

  • חינוך
  • חקיקה
  • אכיפה
  • הרתעה
  • פרסומים, תקשורת, יחסי ציבור
  • נקיטת אמצעים יעילים

שרשרת הפעולות שיש לנקוט היא אין סופית והיא צריכה להינקט ללא הרף, בכל רגע נתון ובכל מקום אפשרי.

המערכת החינוכית

המערכת החינוכית חייבת ללמד ולהטמיע מידע רב ככל שניתן שכמובן מותאם לגיל אליו מופנה החינוך ומטרתו ללמד מהם המעשים הנחשבים הטרדה מינית, איך מזהים אותם, למי צריך לדווח, מהן הפעולות שיש לנקוט ועוד.

החוק

החוק צריך להיות רחב ככל שניתן ולהחמיר עם המטרידים המיניים פי כמה וכמה מאשר במצב הנוכחי. אם מי שמתכוון להטריד מינית ידע שצפויה לו בהיבט הפלילי ענישה סופר קשה שתגרום לו לראות את העולם מבעד לסורגים למשך שנים רבות, ובהיבט האזרחי החוק יגדיר סכומי פיצוי סטטוטוריים עצומים שהוא יתקשה להתאושש מהם (כאלה שמוכרים במערכת המשפט האמריקאית), יש להניח שכמות הטרדות מיניות תצנח באופן דרסטי.

מערכת אכיפה

מערכת האכיפה חייבת להיות הרבה יותר יעילה ונחושה ומהירה ביחס לכל הקשור להטרדה מינית וגם מערכת המשפט צריכה לתרום את חלקה ולהיות הרבה יותר יעילה ואגרסיבית כלפי המטרידים המיניים.

תרומה חשובה צריכה להיות בהיבט של פרסום, תקשורת ויחסי ציבור שימנפו קמפיין מרתיע וממושך שבכוחו לעורר מודעות, הרתעה והוקעה של מי שמבצע הטרדה מינית.

מה עושים כשהטרדה מינית כבר התרחשה

נקיטת אמצעים יעילים נגד מי שהטריד מינית הינה הכרחית וחשובה מאין כמוה והיא חייבת להתחיל בפניה לייעוץ משפטי מקצועי רק אצל מי שהוא מומחה בתחום ועוסק בכך במלוא זמנו. לעיתים עלולה להיות נטייה אצל נפגעות ונפגעי הטרדה מינית לבחור במי שנמצא בקרוב גיאוגרפי אליהם או במי שעולה פחות. זוהי טעות שעלולה להתברר בדיעבד כקריטית וההבדל במקרה החמור יותר עלול להיות זה שבין הצלחה לכישלון או במקרה פחות חמור אך בכל זאת משמעותי- ההבדל בין פיצוי גבוה לפיצוי נמוך.

מתי לנקוט בפעולות נגד מי שביצע הטרדה מינית

במגבלות ההתיישנות ניתן לנקוט בפעולות נגד המטרידים ולעיתים גם לאחר מכן.

סוגיית ההתיישנות היא מורכבת ואולם באופן סכמתי וכללי יאמר שההתיישנות הפלילית הינה בהתאם לסוג העבירה (חטא, עוון או פשע) וכשמדובר בעבירת מין שבוצעה בקטין, שנות ההתיישנות המוגדרות בחוק במקום להימנות ממגיל 18 מתחילות להימנות מגיל 28.

התיישנות אזרחית

התיישנות אזרחית הינה 7 שנים וגם כאן המחוקק התחשב במקרים של פגיעה מינית בקטינים וגם כאן שנות ההתיישנות מתחילות להימנות מגיל 28.

מידע כללי

המידע כאן הוא כללי וסכמתי ואין להסתמך עליו ללא ייעוץ משפטי ספציפי אצל מומחה בתחום הטרדה מינית ועבירות מין.

כמובן שכל עוד טרם חלפה ההתיישנות ניתן לנקוט בפעולות נגד הפוגע ובלא מעט פעמים בכפוף לייעוץ המשפטי המתאים, הדבר אפשרי גם לאחר מכן.

ההתיישנות אינה מוחקת או מבטלת את המעשים של מי שהטריד ופגע מינית – היא יוצרת מחסום פרוצדורלי המונע נקיטת הליכים עפ"י דין ואולם יש לא מעט מקרים בהם ניתן להתגבר על כך ולכן המעשה הנכון הוא להחליט שאף פעם לא מאוחר מידי לפנות למומחה בתחום ההטרדה המינית ועבירות המין ולבדוק מה אפשר לעשות.

איזה עורך דין הכי מתאים שייצג אותי בעניין הטרדה מינית, תקיפה מינית ועבירות מין?

במקרה של בעיה רפואית מורכבת, ניתן אמנם ללכת לרפואה ציבורית כללית או לרופא  המשפחה שמתמצא באופן כללי בהרבה נושאים אך אינו מומחה ספציפי באותה בעיה. זהו ערוץ אפשרי אבל בעלת סיכוי מופחת שיפתור את הבעיה הרפואית המורכבת, על מנת להימנע מכך יש להניח שרובנו היינו מעדיפים ללכת לרופא פרטי שהוא מומחה בתחום.

כשמדובר בהטרדה מינית, השיקולים חייבים להיות זהים והדבר הנכון ביותר עבורך הוא לפנות לעורך דין רב ניסיון שהוא מומחה בתחום שעוסק במלוא זמנו אך ורק בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, תקיפה מינית ועבירות מין. הסתייעות בעורך דין כזה הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אנושית, בכוחה למקסם את סיכוייכם לתוצאה המיטבית האפשרית.

אתם מוזמנים לתאם פגישה בלתי מחייבת עם עורך דין דורון ויינרייך ולהתחיל כבר בימים הקרובים את הצעדים לסגירת המעגל עם מי שפגע בכם.

מה היה לנו עד עכשיו?

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.