הטרדה מינית של קטינים

הטרדה מינית מהווה הפרת חוק חמורה בעלת קונוטציות שליליות ביותר. הטרדה מינית יכולה לקרות כלפי נפגעים השייכים למסגרות שונות ולקטגוריות רחבות ביותר וביניהן: הטרדה מינית בעבודה, הטרדה מינית במסגרת טיפול רפואי, הטרדה מינית במשפחה, הטרדה מינית במסגרת יחסי מרות, הטרדה מינית במסגרת לימודים ועוד אין ספור קטגוריות אליהן עשויים להשתייך הנפגעות והנפגעים. הטרדה מינית של קטינים ושל חסרי ישע נחשבת בעיני המחוקק ובתי המשפט לאחת מההטרדות המיניות החמורות והבזויות ביותר.

מהי הטרדה מינית

הטרדה מינית עפ"י החוק למניעת הטרדה מינית הינה אחד מהמעשים הללו *** (ניסוח חופשי):

  1. סחיטה באיומים לביצוע מעשה מיני (איום במעשה או במחדל על אדם שאם לא ייענה לדרישה מינית, הוא ייפגע באופן כזה או אחר)
  2. מעשים מגונים (נגיעות או מעשים אחרים שאינם נגיעות שנעשים לצורך גירוי, ביזוי וסיפוק מיניים)
  3. התייחסויות חוזרות שיש להן אופי מיני לאחר שהאדם אליו הופנו ההתייחסויות הראה שהוא לא מעוניין בהן. *
  4. הצעות חוזרות בעלות אופי מיני שהאדם אליו הופנו ההצעות הראה שאינו מעוניין בהן. **
  5. התייחסות מבזה ומשפילה למינו או מיניותו או נטייתו המינית של אדם.
  6. הפצה של תמונות או סרטונים בעלי אופי מיני בניגוד להסכמתו של האדם המצולם.

* החוק קובע שביחסי מרות (למשל יחסי מרות בין הורים לקטינים) אין צורך שהכפופים למרות יראו לבעל המרות שאינם מעוניינים בהתייחסויות הנ"ל.

** ביחסי מרות (למשל יחסי מרות בין הורים לקטינים) אין צורך שהכפופים למרות יראו לבעל המרות שאינם מעוניינים בהצעות הנ"ל.

*** בתי המשפט קבעו שגם אונס, מעשי סדום ובעילה אסורה בהסכמה ייחשבו להטרדה מינית בהיבט של החוק למניעת הטרדה מינית.

מקרים בהם יכולה להתרחש הטרדה מינית של קטינים

הטרדה מינית של קטינים (כולל ילדים מגילאים רכים) יכולה לקרות בתוך המשפחה על ידי בן משפחה בוגר (סב, הורה, דוד, אח) או מחוץ למשפחה במסגרת חינוכית (גן, בית ספר) או מחוץ למסגרת באופן אקראי על ידי פוגע מזדמן.

ילדים וקטינים לא מסוגלים להגן על עצמם ובמקרים רבים במיוחד בגילאים רכים, הם אפילו לא מסוגלים להבין שמדובר בפגיעה מינית. הפוגעים מנצלים זאת למימוש יצריהם הבהמיים ובמעשיהם הרבה פעמים הם פוגעים לעד בנפשם של קורבנותיהם ומצלקים אותן עד סוף ימי חייהם.

התייחסות מיוחדת של המחוקק להטרדה מינית של קטינים

החוק מתייחס באופן שונה להטרדה מינית של קטינים בשני היבטים עיקריים:

  1. ענישה מחמירה יותר (בגין אותו מעשה, העונש יהיה חמור יותר אם הנפגע הוא קטין או קטינה).
  2. תקופת התיישנות ארוכה יותר באופן משמעותי (בהתיישנות אזרחית – במקום ש 7 השנים עד תחילת ההתיישנות יחלו להימנות מיום ביצוע המעשים, או מגיל 18 כשמדובר בקטינים, הרי כשמדובר בפגיעות מיניות בקטינים, 7 השנים עד תחילת ההתיישנות מתחילות להימנות רק בגיל 28 (הוספו 10 שנים) ולא תחול התיישנות עד גיל 35 (במקום עד גיל 25). גם בהתיישנות פלילית בגין עבירות מין בקטינים, השנים עד תחילת ההתיישנות יחלו להימנות רק בגיל 28 (הוספו 10 שנים).

מה מאחורי ההתייחסות המיוחדת של המחוקק ובתי המשפט?

הטרדה מינית של קטינים הינה כאמור טראומה שלנפש קשה לקלוט אותה, והרבה פעמים הגוף משתמש במנגנוני ההגנה שלו וגורם לנפגעים להדחיק את המעשים הקשים שנעשו בהם. ההדחקה הזו אינה נמשכת לעד ובשלב מסוים המעשים חוזרים לתודעה ונגרמות תופעות נפשיות קשות לאותם נפגעי הטרדה מינית.

בנוסף, אותם נפגעים צריכים להתמודד עם הרבה משוכות חברתיות קשות כמו הקושי להתמודד עם פוגע בוגר ובעל מעמד חברתי חזק, להתמודד עם האשמות הזויות על אחריות הנפגע למעשים, להתמודד עם כל מה שכרוך בהוכחת הטענות במסגרת הצעדים החוקיים השונים ועוד ועוד.

המחוקק הבין את הבעיה וניסה לסייע באמצעות מנגנונים שונים, אך לא די בכך ויש הרבה מאד מקום לשיפורים (ראו מאמרים נוספים באתר זה).

מה עושים? איך מתמודדים?

פונים לייעוץ אצל עורך דין שזהו בדיוק תחום ההתמחות שלו ובנוסף יש לו את היכולת האמפתית והאנושית ללוות את נפגעי ההטרדה המינית בענין שאין אינטימי ממנו.

עורך דין דורון ויינרייך עוסק רבות בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, לרבות כאלו שהיו קטינים בעת המעשים המיניים – עו"ד ויינרייך מייצג אך ורק את נפגעות ונפגעי הטרדה מינית והוא אינו מייצג את הפוגעים בשום אופן.

בפגישת ייעוץ דיסקרטית שיכולה להתקיים כבר בימים הקרובים, עו"ד ויינרייך יאפיין את המקרה הן מבחינת המעשים והן מבחינת סוגיית ההתיישנות (כדאי לבדוק בכל שלב ולא להתייאש מראש), יציע אסטרטגיה חכמה שבמסגרת החוק ניתן יהיה באמצעותה לגרום לפוגעים לשלם ביוקר על מעשיהם ובגדול, וייתן בידי הנפגעות והנפגעים כלים לקבל החלטה באשר לתחילה נמרצת של סגירת מעגל עם הפוגעים.

 

לתשומת לב:

מאמר זה נכתב על ידי הנהלת האתר ונועד לתת מושג כללי וסכמתי בלבד. על כן יש להסתמך אך ורק על מידע מדויק שיימסר בפגישה אישית ותוך התאמה לפרטי המקרה הספציפי. כמו כן היכן שלשון המאמר מתייחסת מטעמי נוחות לאחד המינים בלבד- הכוונה לשני המינים כאחד

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.