ניצול יחסי מרות

מה זה ניצול יחסי מרות ומה המשמעות החוקית של סיטואציה זו? האם התנהגות בעלת אופי מיני יכולה להיחשב כהטרדה מינית כאשר מתקיימים יחסי מרות והאם אותה התנהגות בדיוק לא תיחשב כהטרדה מינית בהיעדרם של יחסי מרות? בין מי למי קיימים יחסים כאלה?

מהם יחסי מרות?

יחסי מרות הינם יחסים הנובעים ממצב בו נתונים שני בני אדם, הנובע מתפקידם, ממקצועם או ממעמדם, וכתוצאה ממנו לאחד מהם יש עדיפות בולטת ביחס לשני, אשר באה לידי ביטוי בכוחו או בהשפעתו או ביכולתו להשפיע על השני.

הבלגה, הרכנת ראש ורגשי אשם משרתים רק את הפוגע. אין סיבה בעולם שהוא לא ישלם על הפגיעה בכם ובכבודכם ביוקר ובהקדם האפשרי! החזירו לעצמכם את השליטה במצב ובצעו כבר עכשיו את הצעד הראשון. פנו אלינו ונגבש עבורכם את המהלך הדיסקרטי המתאים ביותר למקרה ולאינטרסים שלכם.

 

סוגי יחסי מרות

אנו פוגשים בסוגים שונים של יחסי מרות. למשל: יחסי מרות בעבודה בין מנהל לכפיפיו, יחסי מרות בין מורה לתלמידיו, בין מרצה לסטודנטים, בין רופא לבין פציינטים, יחסי מרות בין פסיכולוג או פסיכיאטר לבין מטופלים, יחסי מרות בין מפקד בצבא או במשטרה לבין פקודיו, בין מטפל ברפואה משלימה (למשל דיקור סיני, שיאצו, רפלקסולוגיה, כירופרקטיקה, הומאופתיה) לבין מטופליו, יחסי מרות בין כהן דת לבין מאמיניו, ועוד.

כתוצאה מהפרשי הכוח במערכות היחסים הנ"ל, האדם שנמצא במצב נחות יותר ביחס לאדם השני, מתפקד בתנאים שונים מהתנאים הנורמליים הקיימים בין שני בני אדם. למשל הוא חושש להביע התנגדות (כי להתנגדות כזו יש מחיר שהוא חושש לשלם), הוא עשוי להביע הסכמה שאינה מתוך רצון חופשי ועוד.

כתוצאה מהפרשי הכוח במערכות היחסים הנ"ל, האדם שנמצא במצב נחות יותר ביחס לאדם השני, מתפקד בתנאים שונים מהתנאים הנורמליים הקיימים בין שני בני אדם. למשל הוא חושש להביע התנגדות (כי להתנגדות כזו יש מחיר שהוא חושש לשלם), הוא עשוי להביע הסכמה שאינה מתוך רצון חופשי ועוד.

ניצול יחסי מרות
ניצול יחסי מרות

הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות במסגרת טיפול אצל רופא או פסיכולוג או פסיכיאטר או מטפל אלטרנטיבי

הולכים ומתרבים מקרים של הטרדה מינית ע"י רופא או פסיכולוג או פסיכיאטר או מטפל אלטרנטיבי כזה או אחר. הטרדה מינית ע"י כל אלו היא חמורה מאד והיא מתבצעת תוך ניצול ציני של האמון המקצועי שהמטופלת או המטופל נותנים בהם בעת שהם מרגישים במקום הכי בטוח וסומכים על הרופא או הפסיכולוג או הפסיכיאטר שיטפלו בהם בצורה המקצועית ביותר והטובה ביותר ולא ינצלו את העדיפות שיש להם במסגרת יחסי המרות שקיימים בינם כמטפלים לבין המטופלת או המטופל.

המטופלת או המטופל נמצאים במצב בעייתי וחוששים להגיב על מה שנראה להם כהטרדה או כטיפול שספק אם הפרוטוקול דורש אותו ובכך להכעיס את הרופא או הפסיכולוג או הפסיכיאטר ולסכן את מערכת היחסים העדינה הקיימת ביניהם. ככל שאכן הרופא או הפסיכולוג או הפסיכיאטר או המטפל עוברים את גבולות המותר, הם עושים זאת תוך שימוש במניפולציות רגשיות ובאופן מתוחכם שלמטופלת או למטופל קשה להבחין בו בזמן אמת.

 

הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות במסגרת העבודה

תופעה מוכרת במצב של יחסי מרות, הינה ניצול אסור של מרות שבמהלכו בעל המרות מנצל את מעמדו על מנת ל"קבל" טובות הנאה מיניות ממי שנתון למרותו, שחושש לשלם את "המחיר" של הבעת התנגדות. במקרה של ניצול אסור של יחסי מרות ביחסי העבודה, משמעות הסירוב יכולה להיות איבוד מקום העבודה או תפקיד כזה או אחר ופגיעה בפרנסה ובמשפחה.


הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות במסגרת לימודים

במקרה של ניצול אסור של יחסי מרות מצד מרצה, תוצאה של הבעת התנגדות יכולה להיות פגיעה בלימודים ואובדן זמן וכסף וכך בכל מערכת של יחסי מרות, יש את "המחיר" האופייני לאותה מערכת, כתוצאה מהבעת התנגדות.

המחוקק שהכיר בנחיתותו של הכפוף למרות לבעל המרות, מתייחס באופן שונה להטרדה מינית במסגרת של יחסי מרות. כך למשל, בין המעשים הנחשבים כהטרדה מינית קיימים גם שני אלה: הצעות חוזרות בעלות אופי מיני שמופנות לאדם והתייחסויות חוזרות המופנות לאדם המתמקדות במיניותו.

 

עורך דין דורון ויינרייך- ייצוג משפטי במקרים של ניצול יחסי מרות

הדרך הנכונה להתמודד עם מה שנראה למוטרד כהטרדה מינית, הינה לפנות בהקדם האפשרי לעו"ד שתחום מומחיותו הינו ייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, תקיפה מינית ועבירות מין. עו"ד כזה יוכל לעזור לנפגעות ונפגעי ההטרדה המינית לאפיין את המשמעות המשפטית של המקרה שקרה להם ואת האפשרויות החוקיות העומדות לרשותם וכן לעזור להם לגבש את הפתרון המועדף עליהם בהתאם לרגישויות הרבות הקיימות אצלם ולמאפיינים של אותו מקרה.

כעו"ד העוסק במלוא זמנו בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, תקיפה מינית, חלק מהפרשות שעו"ד ויינרייך עוסק בהן באופן שוטף הינו על רקע של ניצול אסור של יחסי מרות. מיותר לציין את החשיבות הרבה של התמצאות בפרטים הקטנים של החוק והפסיקה בתחום זה – הרבה פעמים ההבדל בין הצלחה לכישלון מצוי בפרטים הללו.

לפני שנים עורך דין דורון ויינרייך בחר להתמחות באופן בלעדי אך ורק בייצוג של נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, תקיפה מינית או עבירות המין השונות ולייצג נפגעות ונפגעים בלבד ובשום אופן ובשום מחיר לא לייצג את הפוגעים. בין הפרשות הנמצאות באופן שוטף על שולחנו של עו"ד ויינרייך יש כמובן גם פרשות רבות הקשורות לניצול יחסי מרות.

עורך דין דורון ויינרייך מתמחה באופן בלעדי בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, תקיפה מינית  ועבירות מין ואינו מייצג את הפוגעים בשום אופן ובשום מחיר.

תאמו פגישה עם עורך דין דורון ויינרייך כבר בימים הקרובים.

 

שאלות ותשובות בנושא ניצול יחסי מרות

יחסי מרות הינם יחסים בין שני צדדים שלאחד מהם אחד עדיפות בכוח והשפעה ולעומת הצד האחר שהוא נחות לעומתו ותלוי בו. יחסי מרות כאלה קיימים למשל בין רופא לפציינט, בין מנהל לעובדיו, בין מורה לתלמיד, בין מפקד לפקוד, בין רב למאמיניו ועוד. לעיתים בעל המרות מנצל את עדיפותו כלפי הצד הנתון למרותו ואת חששו לסרב לו, להשגת טובות הנאה מיניות. זהו ניצול אסור של מרות ומשמעותו הטרדה מינית. מידע רחב יותר נכלל באתר זה אך גם הוא אינו במקום פגישת ייעוץ. פנו כאן לתאום.

מעשה מיני שנעשה תוך ניצול יחסי מרות נחשב גם לעבירה פלילית וגם לעוולה אזרחית. נפגעות ונפגעים יכולים לפעול הן בערוץ הפלילי (הגשת תלונה במשטרה) והן בערוץ האזרחי (ביצוע פעולות חוקיות לקבלת פיצוי כספי, לרבות הגשת תביעה אזרחית), הם יכולים לבחור בשני הערוצים ויכולים לבחור באחד מהם בלבד. לכל ערוץ יש משמעויות נרחבות וכן השפעה על הערוץ האחר. המידע באתר זה הוא רחב ובעל חשיבות קריטית ולכן מומלץ לקבל החלטה על דרך הפעולה רק לאחר פגישת ייעוץ אצל עו"ד ויינרייך. לתאום פגישה ביום יומיים הבאים ראו כאן.

אפשרויות פעולה שבפנייך שונות ומורכבות ויש חשיבות לבחירתך באפשרות המתאימה ביותר עבורך. פיטורים בעקבות הטרדה מינית או תלונה על הטרדה מינית או תביעה על הטרדה מינית מהווים הפרת חוק והמעסיק עשוי לשלם מחיר יקר מאד בגין פיטורים כאלה. מי שצריך לחשוש זה המטריד והמעסיק ולא את. ראי מידע רחב באתר זה. בפגישת ייעוץ דיסקרטית עם עו"ד ויינרייך תוכלי לקבל מידע רחב שיעזור לך לקבל את ההחלטה הנכונה. כנסי כאן ותאמי.

פגישת ייעוץ הינה פגישה מאד יסודית שמתנהלת ללא הגבלת זמן ויכולה להימשך מספר שעות. מחירה של פגישת ייעוץ צנוע מאד ותלוי במורכבות המקרה והשלב המשפטי בו הוא מצוי. יש שונות בייחס למחירה של פגישה ייעוץ בין עורכי דין שונים. מומלץ שהחלטה לאיזה עורך דין להגיע לפגישה ייעוץ תתבסס על מומחיותו של עורך הדין בתחום ועל ניסיונו ומקצועיותו ולא על מחירה של פגישת הייעוץ. בשיחת טלפון מהירה עם עו"ד ויינרייך תוכלו לקבל מידע ולתאם את הצעד הראשון שלכם לסגירת מעגל עם מי שפגע בכם – ראו כאן.

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.