הטרדה מינית על ידי רופא

המציאות היא מורכבת, ולעיתים אנו עלולים למצוא את עצמנו נפגעים מהאנשים מהם הכי פחות נצפה לכך. למרבה הצער, אנו נתקלים מעת לעת בתקשורת, או שומעים ממכרים וחברים, שאנשים עברו הטרדה מינית על ידי רופא שטיפל בהם. מדובר במצב מבהיל ומלחיץ ולעיתים ייקחו רגעים ארוכים עד אשר נבין שמה שהתרחש היה למעשה הטרדה מינית מצידו של הרופא. לעיתים אף נבין שהתרחשה פגיעה רק לאחר בחלוף זמן או בשיחה בה שיתפנו אדם קרוב בדבר הסיטואציה שחווינו.

הרגישות הגבוהה במקרה זה, נובעת מיחסי הכוח שקיימים באופן טבעי, בין בעל המקצוע, הגורם הסמכותי, שהוא הרופא, למטופל, שסומך עליו בעיניים עצומות ולמעשה מפקיד את אמונו וגופו בידיו. כאמור, מרבית הרופאים הינם אנשים הגונים ומקצועיים, אך יש לזכור כי הטרדה מינית היא עבירת מין לכל דבר. על כן, ועל מנת לשמור על עצמנו, כדאי להכיר את זכויותינו במידה ונפגענו מרופא מטפל.

איך לדעת אם מה שעברתי מהווה הטרדה מינית?

מדובר בשאלה טובה ולא בהכרח פשוטה. לעיתים אנו מוצאים את עצמנו חשים לא בנוח בפני רופא מטפל, אך הגבולות של מותר ואסור, תקין או לא תקין במסגרת הטיפול, אינם בהכרח ברורים לנו עד תום. לאור הקושי הזה, החוק למניעת הטרדה מינית, תשנ"ח-1998, מגדיר מה יהווה למעשה הטרדה מינית – אנו נראה כעת, כי מדובר בקשת רחבה של מעשים ואמירות:

  • הצעות חוזרת בעלת אופי מיני
  • ביצוע מעשה מגונה ומגע באזורים לא נאותים מעבר לנדרש
  • התייחסויות ואמירות מבזות של הרופא המטפל כלפי המיניות שלנו או הנטייה המינית שלנו
  • פרסום תצלום שלנו המתמקד במיניותנו
  • במקרים הקיצוניים סחיטה של מטופל באיומים ודרישה ממנו שיבצע מעשה בעל אופי מיני כתמורה.

כפי שניתן לראות, סל המעשים שמצויים בחוק רחב יותר משנדמה למרבית האנשים, ועל כן חשוב מאוד לגשת ולהתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום ההטרדות המיניות במידה ואתם חושבים שעברתם הטרדה מינית. ואכן, כל אחת מהדוגמאות הבאות, שונות ככל שיהיו, יכולות להוות למעשה הטרדה מינית שביצע רופא במטופל או במטופלת:

רופא שמציע בילוי משותף

רופא משפחה שמציע למטופלת לצאת עמו לבילוי ערב, או לבילוי אינטימי, כשהיא מגיעה לקבל ייעוץ או מרשם לתרופה.

רופא המעיר הערות בוטות או מיניות

רופא נשים שמעיר הערות בוטות ומיניות בעת שמטופלת נמצאת אצלו בבדיקה רפואית או בייעוץ גינקולוגי.

רופא הנוגע באזור בגוף שלא לצורך

רופא שיניים שמלטף חזה של אישה במהלך טיפול שיניים.

רופא הסוחט מטופל במטרה לקבל טובת הנאה

רופא עור שמאיים לספר לבת הזוג של המטופל על חוסר נאמנות של המטופל, אלא אם המטופל יספק לו טובת הנאה מינית מכל סוג.

רופא מבזה ומשפיל

רופא אורתופד שמבזה ומשפיל אדם בגין היותו טרנסג'נדר ונטיותיו המיניות.

 

דגשים ייחודיים למי שעבר הטרדה מינית על ידי רופא

בעקבות יחסי התלות הטבעיים שקיימים בין רופא למטופל, כפי שצוין לעיל, החוק "מקל" על מי שנפגע מרופא. ההקלה הזו באה לידי ביטוי בכמה אופנים.

כאשר אנו עוסקים בהטרדה מינית על ידי רופא,בדמות הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, והתייחסויות חוזרות המתמקדות במיניותו של האדם, המטופל לא נדרש לסרב או להראות לרופא כי אינו מעוניין כדי שייקבע שמדובר בהטרדה מינית (זאת, לעומת אדם אקראי ברחוב, אשר יציע לנו הצעות מיניות).

כמו כן הטרדה מינית שבוצעה על ידי רופא, נחשבת חמורה יותר מאשר הטרדה בה לא היו יחסי כוח שכאלו, ובהתאם העונשים הפליליים והאזרחיים עלולים להיות חמורים יותר.

 

האפשרויות למי שעבר הטרדה מינית על ידי הרופא

החוק למעשה מספק שתי דרכי פעולה אפשריות (שניתן לפעול בהן במקביל). האחת, במישור הפלילי – הגשת תלונה למשטרה, והשנייה, הגשת תביעה אזרחית לפיצוי כספי כנגד הרופא המטריד. שני המישורים הללו חשובים, ומאפשרים למי שנפגע למצות את זכויותיו באופן מלא.

הטרדה מינית כעבירה פלילית

נקיטה במישור הפלילי, תחל בעת שמטופל בנפגע הגיש תלונה במשטרה. המשטרה, שהינה גוף חוקר, תבחן את טענותיך ותחל בהליך חקירה, הכולל את חקירת הרופא, חקירת עדים נוספים ובירור כל פרט שיכול לסייע.

ממצאי החקירה יועברו לפרקליטות ובמידה והפרקליטות מצאה כי יש ממש בטענות של הנפגע, היא תגיש כתב אישום כנגד הרופא והמטופל הנפגע יהיה עד תביעה מרכזי בתיק. בחוק קבועים עונשים מקסימליים שנעים בין שנתיים להרבה יותר שנות מאסר, כתלות במעשים המיוחסים ובנסיבות שלהן, דבר המעיד על חומרת המעשה לדעת המחוקק.

נקודה מרכזית שכדאי להכיר לעניין זה, היא שהמטופל, הנפגע, לא מהווה צד להליך הפלילי, אלא הוא מוגדר כ"נפגע עבירה". נפגע העבירה זכאי לזכויות מסוימות, אך בשל המעמד המעט מורכב שלו, ראוי להיעזר בשירותיו של עורך דין שייצג אתכם כנפגעי עבירה.

הטרדה מינית כעוולה אזרחית

החוק מאפשר לנפגע הטרדה מינית, לקבל פיצוי של עד 120,000 שקלים ללא הוכחת נזק קונקרטי. אם מדובר במספר מעשים המהווים הטרדה מינית, סכום התביעה יכול לגלם פיצוי בגין כל מעשה לחוד (מכפלות של עד 120,000 ש"ח) ולבית המשפט יש שיקול דעת לפסוק פיצוי בהתאם. הדבר אמור להוות גורם הרתעה משמעותי למטרידים פוטנציאליים, אך בעיקר הוא נועד לאפשר פיצוי לנפגעי הטרדה מינית.

במקרים רבים ניתן להגיע להסכם פיצוי עם הפוגע בהליך דיסקרטי וקצר יותר.

כאן, על הנפגע להיעזר בשירותיו של עורך דין, שיגיש מטעמו תביעה אזרחית לבית המשפט על מנת לקבל את הפיצוי הכספי המגיע לו, לאור ההטרדה שעבר (בין אם היא חד פעמית או ממושכת). ייצוג מקצועי ומדויק, יסייע לכם להגדיל סיכויים לקבל את הסכום המרבי לו אתם זכאים.

באיזו מהאפשרויות הנ"ל כדאי ונכון לנקוט קודם?

לכל אחת מהפעולות האפשריות הנ"ל יש השלכות על הפעולות האחרות ויש חשיבות להחלטה מה לעשות מתי. על מנת להימנע מטעויות קריטיות, לפני נקיטה בפעולה כלשהי מומלץ לפנות לעורך דין שזהו תחום מומחיותו הבלעדי, לקבל ייעוץ ולהחליט מה הפעולה המועדפת לאחר שיש בידינו את כל המידע.

התמודדות מונעת בהטרדה מינית ע"י רופא

כואב שאנחנו בכלל צריכים להתעסק משאלה מסוג זה. אך לפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו צריכים להגיע לרופא. אם עברתם הטרדה מינית על ידי רופא, וקשה לכם כעת למצוא את עצמכם בבדיקה רפואית פעם נוספת, גם אם אצל רופא אחר כמובן, זה מה שאתם יכולים לעשות:

שיקלו אם להיכנס שוב לבד לחדרו של הרופא

בקשו מהרופא המטפל להיכנס לטיפול או לבדיקה יחד עם קרוב משפחה, או בקשו את נוכחותו של איש צוות רפואי נוסף.

הכירו מראש את אופיו של הטיפול

במידה ומדובר בטיפול לא שגרתי או לא מוכר לכם, הכירו מראש את אופיו על מנת לדעת את גבולות הנדרש והראוי, כדי להגן על גופכם וצניעותכם.

עמדו על שלכם

אם אתם חשים לא בנוח, קומו ועזבו באופן מיידי את החדר על מנת להימנע מהטרדה מינית ומפגיעה בגופכם ובכבודכם.

 

סיכום

הטרדה מינית על ידי רופא, היא מעשה פוגעני, מבזה ומשפיל, בו אדם בעל מעמד וכוח מנצל רגע של חולשה ותלות שלנו בו. מדובר בתופעה שיש להוקיע מהחברה ואני כאן כדי לסייע לכם לנצל את זכויותיכם עד תום ולמצות את ההליך המשפטי על מנת להשיב את כבודכם.

מתבלטים? זקוקים לאוזן קשבת ולייעוץ מקצועי? פנו למשרדנו, המתמחה שנים רבות בתחום ההטרדות המיניות ומייצג נפגעות ונפגעים בלבד.

השילוב של הניסיון הרב, יחד עם היכרותנו העמוקה עם החוק והפסיקה, יובילו לכך שתקבלו את הייעוץ והייצוג המשפטי הטוב ביותר שניתן לקבל.

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.