הטרדה מינית בבית הספר

בית הספר הינו לכאורה אחד המקומות הבטוחים ביותר מפני הטרדה מינית שילדיכם יכולים להימצא בהם. למרות זאת מוכרים לא מעט מקרים של הטרדה מינית בבית הספר. ההטרדה המינית בבית הספר או הפגיעה המינית בבית הספר יכולות להיגרם על ידי מורה שמטריד מינית תלמיד או תלמידה, על ידי אב בית או השרת שמטרידים תלמידה או תלמיד, ומוכרים גם מקרים בהם תלמיד מטרידים מינית תלמיד אחרים.

מעשים שנחשבים להטרדה מינית

הטרדה מינית עפ"י החוק למניעת הטרדה מינית, כוללת את המעשים הללו:

סחיטה באיומים

סחיטה באיומים כאשר המעשה שהאדם נדרש לעשותו הוא בעל אופי מיני;

מעשים מגונים

מעשים לצורך גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים);

הצעות בעלות אופי מיני

הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות לאדם אשר הראה למטריד שאינו מעונין בהצעות האמורות (ביחסי מרות בין מורה לתלמיד אין צורך שהתלמיד יראה למורה שאינו מעוניין);

התייחסויות בעלות אופי מיני

התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד שאינו מעונין בהתייחסויות האמורות (ביחסי מרות בין מורה לתלמיד אין צורך שהתלמיד יראה למורה שאינו מעוניין);

התייחסות מבזה או משפילה

התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו, לרבות נטייתו המינית;

פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו

פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום

מעשים נוספים שנחשבים לעבירות מין

מעשים מיניים נוספים מוגדרים בעיקר בחוק העונשין של מדינת ישראל והם בעיקר אינוס, מעשי סדום ומעשים מגונים.

הטרדה מינית בבית הספר
הטרדה מינית בבית הספר

אינוס

אינוס משמעותו בעילה אסורה  (החדרת איבר מאברי הגוף או חפץ לאיבר מינה של אישה).

מעשה סדום

מעשה סדום משמעותו החדרת איבר מאברי הגוף או חפץ לפי הטבעת של אדם, או החדרת איבר מין לפיו של אדם.

מעשה מגונה

מעשה מגונה משמעותו מעשה לצורך גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים.

ההגדרות בחוק רחבות ומפורטות מאד,  מה שרלוונטי יותר לענייננו הינו בעילה שלא בהסכמה חופשית ובעילה בהסכמת האישה, שהושגה במרמה לגבי מהות המעשה (ראו פירוט בהמשך).

כלליות ההגדרות הנ"ל

ההגדרות הנ"ל הן חלקיות וכלליות ולמעשה כוללות מגוון אין סופי של מעשים שבתי המשפט באמצעות הפסיקה, מפרשים אותם, ממלאים אותם בתוכן ולמעשה מרחיבים אותם מאד.

הטרדה מינית בבית הספר – דוגמאות מהחיים האמיתיים

מורה ותלמיד

א. היא מורה בבית הספר התיכון בת 28 שהוקסמה ממראהו של ס. תלמיד שלה בן 15 שהיה בעיניה "חתיך הורס".  א. חיפשה את קרבתו, נהנתה לצחוק איתו, העדיפה אותו על פני תלמידים אחרים  ולא עבר זמן רב עד שהציעה לו להגיע אליה הביתה והיא תעזור לו להתכונן לבחינה הקשה במתמטיקה.

ס. היה גאה ביחס המיוחד מצד המורה והגיע לדירה שבה היא גרה עם בנה בן השנתיים אותו היא מגדלת כאם חד הורית. הקשר הזה הפך עד מהרה לקשר מיני ש א. היתה מרוצה ממנו מאד, ס. הסכים לו (שום דבר לא היה בכפיה) והכל נראה לכאורה נפלא. אז מה לא בסדר?? הקשר הזה הינו בניגוד לחוק, בניגוד להוראות מנכ"ל משרד החינוך וכמובן בניגוד לאמות מוסר בסיסיות.

שומר בית הספר ותלמידה

ח. היה שומר בית הספר- גבר כבן 65 שהתלמידים פגשו בו בעיקר בתחילת כל יום ובסוף כל יום בכניסתם ובצאתם מבית הספר וכן במהלך הפסקות. ח. שעמד בסביבת ה"בותקה" בשער בית הספר הבחין ב ל. – בת ה 14 שמאד מצאה  חן בעיניו. הוא לטש עיניים כל הזמן וחיפש כל הזדמנות כדי לדבר איתה.

בשלב מסוים הוא התחיל לחבק ולגעת כאילו במקרה, ל. התחמקה כמה שאפשר וחששה להתלונן עליו כי היא לא רצתה לעורר את כעסו. היא גם פחדה שלא יאמינו לה וידביקו לה תווית של היסטרית ויצחקו עליה.

יום אחד ח. גרר אותה אל תוך ה"בותקה" ושם חיבק ונישק אותה בכוח ל. ברחה משם כל עוד נפשה בה והתלוננה. כמובן שמעשיו של ח. היו לא חוקיים.

תלמידה ותלמידה אחרת

ט. תלמידה בת 12 הותקפה בשירותים על ידי מ. תלמידת כיתתה. מ. קרעה את חולצתה של ט., הכניסה יד לתוך תחתוניה ונגעה באיבריה האינטימיים, שרטה אותה והטילה עליה אימה רבה. מאותו יום ט. חששה להגיע לכיתה, הוריה התלוננו על מ. וכמובן שמעשיה נחשבו לתקיפה מינית, מעשים מגונים ועוד.

תלמידה ותלמיד

ש. נענתה לבקשתו של צ. החבר שלה ושלחה אליו תמונה חושפנית שלה לאחר שהוא שלח לה תמונה של איבר המין שלו.  ש. נחרדה לגלות שהתמונה שלה הופצה על ידו בין כל ילדי הכיתה וחייה הפכו לסיוט. משלוח התמונה של איבר המין של צ. הינו הטרדה מינית וגם הפצת התמונה של ש. מהווה הטרדה מינית.

על מי האחריות להטרדות המיניות הנ"ל בבית הספר

כל תלמיד שעשה את המעשים ועבר עבירות מין והטריד מינית, חשוף לצעדים חוקיים פליליים ואזרחיים ככל שגילו מעל 12.

כמו כן הוא חשוף לצעדים משמעתיים, פדגוגיים בהתאם להנחיות משרד החינוך. כמובן שבגירים שעשו את המעשים הנ"ל חשופים לכל הצעדים החוקיים האפשריים עפ"י דין.

ככל שבפרשה מתגלה אחריות של גורמים נוספים (כמו למשל בית הספר, משרד החינוך, הרשות המקומית וכיו"ב) גם הם חשופים לצעדים החוקיים המתאימים.

במקרה של הטרדה מינית של קטינים בבית הספר, קיימת בנוסף לצעדים החוקיים השונים גם חובת דיווח לגורמים שונים (ר' מאמר נפרד ומפורט באתר זה וכמוגדר בחקיקה המתאימה).

מה עושים במקרה של הטרדה מינית בבית הספר?

ככל שחלה חובת דיווח כנ"ל- כמובן לדווח מיידית בהתאם לדרש עפ"י דין. כמו כן מומלץ לפנות באופן מיידי לעו"ד שזהו תחום התמחותו ולהגיע אליו בהקדם האפשרי לפגישת ייעוץ.

עורך דין דורון ויינרייך עוסק אך ורק בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, תקיפה מינית ועבירות מין שונות ולעולם אינו מייצג את הפוגעים.

בפגישת ייעוץ אותה תוכלו לתאם כבר לימים הקרובים, תוכלו לקבל שיקוף מלא ומדוייק של כל המשמעויות החוקיות של מה שקרה וכן תצוידו בכלים המתאימים כדי שתוכלו לקבל החלטה על הצעדים החוקיים בהם באפשרותכם לנקוט. לתאום פגישה לחצו כאן.

לתשומת לב:

מאמר זה נכתב על ידי הנהלת האתר ונועד לתת מושג כללי וסכמתי בלבד. על כן יש להסתמך אך ורק על מידע מדויק שיימסר בפגישה אישית ותוך התאמה לפרטי המקרה הספציפי. כמו כן היכן שלשון המאמר מתייחסת מטעמי נוחות לאחד המינים בלבד- הכוונה לשני המינים כאחד

החוק בישראל מגדיר כמה סוגים של מעשים כהטרדה מינית ואת הסנקציות החוקיות בגין המעשים הללו. בין המעשים הללו ישנם מעשים של סחיטה באיומים לביצוע מעשה מיני, מעשים מגונים (מעשים לצורך ביזוי, גירוי או סיפוק מיניים), הצעות והתייחסויות בעלות אופי מיני, פרסום תצלומים או סרטונים של אנשים תוך מיקוד במיניות שלהם וכן התייחסות מבזה או משפילה למינו או מיניותו או נטייתו המינית של אדם.

כל מעשי ההטרדה המינית נחשבים גם להפרות חוק אזרחיות וגם לעבירות מין פליליות על פי חוק העונשין בישראל וצפויים להביא לכדי עונש חמור מאוד למי שימצא אשם בהן. בין העבירות הללו מעשי סדום, אונס ומעשים מגונים.

כל אדם מעל גיל 12 שביצע עבירת מין כלשהיא אחראי למעשיו ועל כן חשוף גם להליך אזרחי וגם להליך פלילי שיתנהל נגדו. מעבר לכך, יכול להיות כי ימצא שיש גורמים בבית הספר שאחראים גם כן למעשה שנעשה ובהתאם לכך חשופים להליכים חוקיים גם הם.

הטרדה מינית בבית הספר היא מעשה חמור מאוד, בייחוד בשל העובדה שבית הספר אמור להגן ולשמור על התלמידים. באם הייתם עדים או חוויתם הטרדה מינית בבית הספר, כדאי לפנות לעורך דין לקבל עזרה וסיוע מיידי, ובעצם להבין מה האפשרויות שעומדות בפניכם.

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.