הטרדה מינית על ידי מטפל

אין שום סיבה בעולם שכבודו של אדם ייפגע ופרטיותו תירמס, בגלל מטפל שסרח וסטה מהדרך. מאמר זה נועד להסביר לכל אדם אילו מעשים מהווים הטרדה מינית על ידי מטפל על פי החוק, וכיצד ניתן להתמודד אם נקלעתם למצב נורא שכזה. אנשים רבים מפקידים את גופם ואת נפשם בטיפולם המסור של בעלי מקצוע שונים – רופאים הדואגים לבריאותנו, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים שמסייעים בתמיכה נפשית וגם טיפולים פרא-רפואיים כגון רפואה משלימה, טיפול בנטורופתיה ועוד. הציפיה שלנו כמטופלים היא להתמסר לטיפול ולקבל שירות מקצועי מאותו בעל מקצוע, מבלי לחשוש ולדאוג. המציאות מעט שונה, וגם בתחומים הללו ישנם מטפלים שעלולים לבצע בכם המטופלים הטרדות מיניות ובכך לפגוע באמון שניתן בהם.

 

מיהו מטפל על פי החוק? ומה מהווה הטרדה מינית?

נדגיש, לאף אדם אסור להטריד מינית אדם אחר. עם זאת, אנו רואים שהמחוקק בחר להחמיר אף יותר עם בעלי מקצוע שנמצאים בעמדה טיפולית, מתוך הבנה של התלות והאמון המוגבר שיש למטופלים בבעל המקצוע, כפי שיוצג בהמשך.

ההחמרה הזו באה לידי ביטוי הן בהגדרה של מעשים מסוימים כהטרדה מינית והן בראייה של בתי המשפט את הפוגעים, אשר נתפסים כבעלי כוח והשפעה וחומרת מעשיהם גבוהה יותר. משל "אדם מן הרחוב".

אז מה מהווה הטרדה מינית?

החוק למניעת הטרדה מינית, תשנ"ח-1998, שהוא דבר החקיקה העיקרי שמסדיר את התחום, מגדיר באופן מפורש אילו מעשים נחשבים כהטרדה מינית. מדובר בקשת רחבה למדי של מעשים:

  • ביצוע מעשה מגונה על ידי המטפל (למשל, לגעת בגופו של מטופל באופן שאינו נדרש כתוצאה מהטיפול);
  • אמירת אמירות והצעות חוזרות בעלות אופי מיני;
  • התייחסות שאינה מכבדת ומבזה את הנטייה המינית של המטופל או של אלמנטים במיניות שלו;
  • פרסום תמונות של המטופל, ללא רשותו, באופן שמתמקד באספקטים הקשורים במיניותו;
  • ביצוע של מעשה סחיטה באיומים בתמורה למעשה מיני מצידו של המטופל.

ואיך זה בא לידי ביטוי? להלן דוגמאות ממגוון סוגים

  • מטפלת ברפואה משלימה שמבצעת דיקור סיני ואגב זאת מלטפת את גופו של המטופל באזורים אינטימיים, באופן שאינו נדרש כחלק מהטיפול.
  • כירורג פלסטי שפרסם תמונה של חזה של מטופלת לאחר ניתוח הגדלת חזה, ללא רשותה, באתר האינטרנט שלו.
  • פסיכולוג שמזמין את המטופלת שלו לדייט רומנטי מחוץ לשעות הטיפול, פעם אחר פעם.
  • רופא משפחה שמשפיל את הלקוח שלו בעקבות נטיותיו המיניות.
  • עובד סוציאלי שמסרב לעזור למטופל שלו, אלא אם המטופל יבצע בו מעשים מיניים.

ההחמרה עם מטפלים

סעיף 3(ב) לחוק, שעוסק בבין היתר במטפלים במסגרת טיפול נפשי, רפואי, או פרא-רפואי, קובע כי כשמדובר בהצעות ואמירות חוזרות מצידו של המטפל ובהקנטות מצידו בנוגע למיניות של המטופל, המטופל לא נדרש להתנגד או להתריע כי הדבר מפריע לו, על מנת שהמעשה ייחשב כהטרדה מינית.

באופן הזה, כאשר המחוקק שם דגש על העובדה שהמטפל מנצל את התלות של המטופל בו, הוא מחמיר עם המטפלים ומקל על המטופלים הנפגעים.

 

התמודדות עם הטרדה מינית על ידי מטפל

יש למי לפנות. אתם חושבים שעברתם אירוע שמהווה הטרדה מינית? חשתם שלא בנוח במסגרת טיפול רפואי או נפשי? גשו להתייעץ עם עורך דין המתמחה בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית. לאחר שמיעת פרטי המקרה, עורך הדין יוכל לפרוש בפני הנפגעים את דרכי הפעולה השונות הקיימות עבורם ולהמליץ על הדרך המועדפת והמתאימה ביותר עבורם.

תביעה אזרחית

החוק למניעת הטרדה מינית מקל על הנפגעות והנפגעים ומאפשר פיצוי ללא הוכחת נזק  ככל שנקבע שאדם הוטרד מינית על ידי מטפל (או כל אדם אחר). בהתאם, בתי המשפט מורשים לפסוק פיצוי של עד 120,000 שקלים גם ללא הוכחת נזק קונקרטי (למשל – הפסדי השתכרות, אובדן ימי עבודה, נזק נפשי ועוד). לביהמ"ש הסמכות לפסוק את הסכום הנ"ל בגין כל מעשה נפרד במסגרת הפרשה (מכפלות של עד 120,000 ש"ח).

במקרים רבים ניתן להגיע להסכם פיצוי עם הפוגע בהליך דיסקרטי וקצר יותר.

הגשת תלונה במשטרה – מישור פלילי

בנוסף למישור האזרחי, שעיקרו פיצוי כספי, ניתן להגיש תלונה במשטרה כנגד המטריד. הטרדה מינית היא עבירה פלילית והיא אסורה על פי חוק. בחוק קבועים עונשי מאסר מקסימליים של בין שנתיים לבין הרבה יותר שנות מאסר, בהתאם לנסיבות השונות.

באם הגשתם תלונה במשטרה, המשטרה תחקור את המקרה, את המטפל ועדים רלוונטיים נוספים, ובסופו של יום תגיש את ממצאי החקירה לפרקליטות שתחליט האם להגיש כנגדו כתב אישום או לאו. אם הוגש כתב אישום.

אם המטריד יורשע במסגרת ההליך הפלילי, ייתכן שבית המשפט יפסוק נגדו גם פיצוי כספי זעום למתלונן- לרוב מדובר בסכומים כספיים נמוכים מאד שאינם תחליף לפיצוי במישור האזרחי.

באיזו מהאפשרויות הנ"ל כדאי ונכון לנקוט קודם?

לכל אחת מהפעולות האפשריות הנ"ל יש השלכות על הפעולות האחרות ויש חשיבות להחלטה מה לעשות מתי. על מנת להימנע מטעויות קריטיות, לפני נקיטה בפעולה כלשהי מומלץ לפנות לעורך דין שזהו תחום מומחיותו הבלעדי, לקבל ייעוץ ולהחליט מה הפעולה המועדפת לאחר שיש בידינו את כל המידע.

סיכום

עורך דין דורון ויינרייך פועל ללא לאות כדי לסייע לכם, נפגעי העבירה אשר חוו הטרדה מינית על ידי בעל מקצוע, מטפל או כל אדם אחר. משרדו של עו"ד ויינרייך מייצג אך ורק את הצד הנפגע ומסור למטרה זו עד תום.

צרו קשר עם עו"ד דורון ויינרייך לליווי משפטי מקצועי וקשוב.

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.