הטרדה מינית יחסי מטפל מטופל

הטרדה מינית הינה מגפה שנתקלים בה בכל מקום אפשרי ובכל מגזר אפשרי ללא קשר להשכלה, עיסוק, גיל ומאפיינים נוספים אפשריים של הפוגע ושל הנפגע.

 

 

יחסי מטפל מטופל הינה מערכת יחסים בה  הטרדה מינית שכיחה יותר מאשר ברוב מערכות היחסים האחרות וזה מצער ומדאיג ואין שום סיבה מוצדקת שזה יהיה כך.

מדוע הטרדה מינית ביחסי מטפל מטופל שכיחה יותר, מה ניתן לעשות כדי להילחם בהטרדה מינית ביחסי מטפל מטופל?

 

מה מאפיין יחסי מטפל מטופל

יחסי מטפל מטופל הינם ביטוי גנרי שיכול לכלול יחסים בין רופא לפציינט, בין פסיכולוג למטופל, בין מטפל בדיקור סיני למטופל, בין כירופרקט למטופל, בין מטפל בפסיכותרפיה למטופל ואפילו בין מטפל הוליסטי לבין מטופל. הרשימה הזו כמובן אינה רשימה סגורה והיא יכולה לכלול  עוד הרבה מערכות יחסים.

יש מאפיינים דומים בין מערכות היחסים הללו ויש מאפיינים שונים ביניהן אבל ניתן להגיד שבכולן יש צד אחד שהוא בעל סמכות מקצועית וצד שני שמגיע אליו מתוך אמון ביכולותיו המקצועיות, בהכשרתו, בתוצאות שהוא מקווה להשיג  ויותר מכך – אמונה ללא סייג של המטופל בכך שהמטפל, באמצעות יכולותיו  המקצועיות, יסייע למטופל לפתור בעיה פיזית או נפשית  שהוא סובל ממנה.

בכל המקרים הללו, בתוך מערכת היחסים הספציפית, יש צד אחד שהוא חזק יותר ובעל עדיפות (המטפל) וצד שני שהוא חלש יותר ונחות (המטופל). מערכות היחסים הללו הינן מערכות שיש בהן יחסי מרות בין המטפל לבין המטופל.

 

הבעייתיות המובנית בתוך מערכת יחסי מטפל מטופל

מערכת היחסים בין מטפל למטופל הינה מערכת שכוללת הרבה מגע פיזי או מגע בנימי נפש או גם וגם. מטופלים שנכנסים למערכת כזו נותנים אמון עיוור במטפל ובעצם מפקידים את גופם ונפשם בידיו למשך הטיפול או למשך תקופת הטיפולים.

רוב המטפלים מתייחסים בחרדת קודש לתפקידם ולא מנצלים לרעה את המעמד בו המטופל נתון בידיהם והם יכולים מכוח סמכותם המקצועית לעשות כמעט הכל.

ואולם חלק קטן מהמטפלים מנצל לרעה את ההזדמנות שנפלה לידיו במסגרת יחסי המרות – ניצול פסול של יחסי המרות.

מהי הטרדה מינית במסגרת יחסי מטפל מטופל

הטרדה מינית יכולה לבוא לידי ביטוי או באופן מילולי על ידי אמירת דברים בעלי אופי מיני או באמצעות מעשים בעלי אופי מיני.

הדברים בעלי האופי המיני יכולים להגיע במסווה "תמים" לכאורה של התייחסויות בעלות אופי מיני כמו למשל "מחמאות" לאברי גוף אינטימיים של המטופל, או הצעות בעלות אופי מיני  כמו למשל "בואי נצא יחד לבית מלון, אני אעשה לך טוב", או במסווה פחות תמים כמו איום על המטופל שאם לא יעשה משהו בעל אופי מיני עבור המטפל, הטיפול ייפסק (או כל איום אחר).

המעשים בעלי האופי המיני יכולים לבוא לידי ביטוי במסווה "תמים" לכאורה של מעשים שנראים או מוסברים כמו חלק מהטיפול (אך אין להם כל קשר לטיפול), או במסווה פחות תמים כמו נגיעות בעלות אופי מיני לחלוטין או אף יחסי מין עם המטפל.

האמור כאן מתאר את התופעה באופן חלקי ביותר.

מה עושים נגד הטרדה מינית במסגרת יחסי מטפל מטופל

המעשים שתוארו הינם בניגוד לחקיקה פלילית ואזרחית רחבה. בנוסף, בחלק מהמקצועות הטיפוליים המעשים הללו גם נוגדים את תקנון האתיקה של אותו ארגון מקצועי (ככל שבכלל קיים אצלו תקנון אתיקה) וביצועם עלול להיות כרוך בהשעיה זמנית או לצמיתות, על ידי ועדת משמעת של אותו ארגון (ככל שיש ועדת משמעת כזו).

כל מה שעושים בתוך הארגונים נגד המטרידים אינו מספק ואינו מרתיע דיו. המנגנונים הבירוקרטיים סבוכים וחלק ממקבלי ההחלטות בארגון כזה או אחר עלול להיות קולגות של מי שביצע את ההטרדה המינית… .

גם החוק והפסיקה אינם מחמירים דיים והתוצאה הסופית הינה שאין הרתעה רצינית והתופעה הפסולה של הטרדה מינית במסגרת יחסי מטפל מטופל ממשיכה לקרות.

החשיבות העליונה של פניה לעורך דין מומחה בתחום

גם בתוך המגבלות שתוארו לעיל, יש הרבה מה לעשות. יש חשיבות מכרעת להיכרות עם פרטי הפרטים של התחום וחשיבות כזו יש גם להחלטה בידי איזה עורך דין למסור את הטיפול בפרשה. עורך דין שהוא מומחה בתחום, יכול להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון או לחלופין ההבדל בין פיצוי כספי גבוה ביותר שמאפשר להעניש קשות את הפוגע וכן לשקם את הנפגע, לבין פיצוי כספי בלתי מרתיע שהפוגע ישלם ללא קושי וימשיך הלאה במעשיו.

עורך דין דורון ויינרייך

עורך דין דורון ויינרייך עוסק מזה שנים רבות בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית ועבירות המין השונות ולעולם אינו מייצג את הפוגעים. תחום זה הינו תחום המומחיות היחיד של עורך דין ויינרייך ולכן יש ערך שלא יסולא בפז לידע ולניסיון הארוכים שלו, שבהכרח יש להם משקל רב באופן ניהול התיק ובהגדלת הסיכוי לתוצאות טובות.

ניתן לתאם פגישה דיסקרטית עם עו"ד ויינרייך כבר לימים הקרובים.

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.