חיזור או הטרדה מינית – מה ההבדלים

מידי פעם ניתן לשמוע קולות שבר מצד מבקרי החוק למניעת הטרדה מינית בסגנון של: "נגמרה הרומנטיקה", "אי אפשר לחזר יותר", "מסוכן לתת מחמאות- כל מחמאה נחשבת להטרדה מינית" ועוד. האם הביקורת מוצדקת? האם אכן לא ניתן להבחין בין מותר ואסור? חיזור או הטרדה מינית- מה ההבדלים? על כך במאמר זה.

התקופה שלפני החוק למניעת הטרדה מינית והתקופה שאחרי

החוק למניעת הטרדה מינית נחקק ב 1998. זכורים פניני לשון מהתקופה שקדמה לחוק למניעת הטרדה מינית כמו "הטובים לטיס והטובות לטייסים", "מיידלה, "כשאת אומרת לא – למה את מתכוונת" (שלמילותיו נוספו מילים עדכניות בעקבות פסק דינו של כב' השופט חשין בפרשת שומרת) ועוד.

ההתבטאויות הנ"ל כשלעצמן אינן נחשבות להטרדה מינית אך הן מייצגות אווירה בתקופה בה לא היו הגדרות מספיק ברורות של מותר ואסור ובמסגרות מסוימות (בצבא למשל), תקופה בה היו מקובלים לשון חופשית יותר ואוירה חופשית יותר ולעיתים גם ידיים חופשיות יותר…. במסגרות אחרות היתה אוירה שמרנית יותר אך עדיין באותה תקופה לא היו כללים ברורים דיים והגבולות בין מותר ואסור היו מטושטשים ולא מעט היה בתחום האפור.

החוק למניעת הטרדה מינית בא בין היתר להגדיר מהן ההתנהגויות הפוגעניות והאסורות שיש להימנע מהן ומה הסנקציות החוקיות שמוטלות על המפרים את הוראות החוק.

מאז חקיקת החוק ב 1998 ואילך, תיקוני חקיקה שונים ובעיקר פסיקה שוטפת של בתי המשפט, מגדירים מהן ההתנהגויות האסורות הנחשבות להטרדה מינית.

יש התנהגויות הכוללות מעשים מיניים חמורים כמו אונס ומעשים מגונים שבהן בדרך כלל לא יהיה ספק שמדובר במעשים שהם עבירות מין ונחשבים גם להטרדה מינית. יש התנהגויות אחרות – מילוליות בעיקר, שבהן לחלק מהציבור לא תמיד ברור הגבול בין מותר לאסור.

כיצד איפה ניתן לדעת האם התנהגות הינה חיזור או הטרדה מינית ומה ההבדלים ביניהם?

דוגמאות להתנהגויות שיכולות להיחשב כחיזור או כהטרדה מינית

  1. עידן ונועה עבדו כמתכנתים באחת המחלקות בסטארט אפ ידוע. נועה מצאה חן בעיני עידן וכמעט כל יום הוא החמיא לה על המראה שלה ועל אופן לבושה. נועה הרגישה עם המחמאות הללו לא כל כך בנוח אבל לא עשתה ענין וקיוותה שעידן יפסיק. הדבר לא קרה ועידן הציע לנועה לצאת בערב לשתות משהו. נועה סירבה בנימוס ואז אמרה לעידן: "די, לא מתאים לי". עידן חדל לכמה ימים אך שוב חזר והחמיא לנועה וכשוב ושוב הציע לה הצעות שונות כולל הצעה לצאת לבית מלון.
  2. סיגל עובדת כקופאית בסופרמרקט. שחר לקוח של אותו סופרמרקט ושם עין על סיגל והקפיד לעמוד בתור אך ורק בקופה שלה. מידי ביקור בסופרמרקט שחר ניצל את הדקות הספורות מול סיגל בכדי לספר לה כמה החולצה הצמודה שלה מחמיאה לה, להציע לה להיפגש בתום המשמרת שלה ועוד. סיגל היתה נבוכה ואמרה לשחר שיש לה חבר והיא לא מעוניינת והשתדלה לסיים עם החשבון שלו מה שיותר מהר. הסירוב של סיגל רק עודד את שחר שהגביר את מאמציו וחזר בכל הזדמנות על התנהגותו ועל הצעותיו לסיגל.
  3. דון ומרית עבדו באותה מחלקה בבנק. דון לא יכול היה להסיט את עיניו ממרית והציע לה שוב שוב לצאת איתו לשתות, לבוא איתו לבית מלון ועוד. מרית התעלמה מההצעות הללו אך יום אחד ביקשה שיפסיק ואמרה שלא מתאים לה. דון הפסיק.
  4. לציון- קשיש כבן 90 היתה מטפלת – ניקול – אישה כבת 35. פעם אחת ציון הציע לניקול שהיא "תעשה לו טוב" והוא בתמורה יקנה לה כל מיני דברים. ניקול לא אהבה את ההצעה והתחמקה. ציון לא חזר על הצעתו.
  5. ד"ר שני היה רופא שיניים של תמי. תמי הגיעה לד"ר שני לצורך ביצוע סתימה וד"ר שני אמר לה שהיא מדהימה ושהוא רוצה להיפגש איתה בערב לשתות משהו.
  6. מיקה היתה מנהלת בית ספר, דוד היה הסגן שלה. מיקה שמה עין על דוד ובמהלך טיול שנתי של בית הספר הציעה לו שיישן איתה בחדרה במלון.
  7. מנור היה המפקד של הילה במשטרה. יום אחד מנור אמר להילה שישמח לצאת איתה לבית מלון. הילה התעלמה והמשיכה בשגרה היומית.
  8. עוז שם לב שגלית המזכירה שלו הגיעה עם בגד חדש ויפה. הוא אמר לגלית שהיא נראית נפלא. לאחר כמה ימים גלית החליפה לק ועוז אמר לה שמאד מתאים לה הלק החדש.
  9. במשך רוב הפעמים שזיוית הגיעה לעבודה, רן, איש הבטחון אמר לה שהיא מדהימה ושהוא רוצה לצאת איתה. זיוית לא היתה מעוניינת אך לא אמרה לו כלום ופשוט חייכה והמשיכה הלאה. רן לא התייאש והציע לה שוב ושוב. בסוף זיוית הגישה תלונה נגדו על הטרדה מינית.

באילו מהמקרים הללו היתה הטרדה מינית ובאילו לא?

מבין המקרים שתוארו למעלה:

הטרדה מינית:1, 2, 4, 5, 6, 7

לא הטרדה מינית: 3, 8, 9

המצבים שתוארו למעלה הם דוגמאות בלבד למען ההמחשה. במציאות ישנם אין ספור מצבים דומים שיש שונות ביניהם. איל מסתדרים עם זה?? איך לא מסתבכים??

התשובה פשוטה ואין צורך לתפוס את הראש ולהתייאש – לא אמורה להיות כל בעיה להבחין בין ההתנהגות האסורה להתנהגות המותרת וכמובן להימנע מזו האסורה.

חיזור או הטרדה מינית – מה ההבדלים
חיזור או הטרדה מינית – מה ההבדלים

מעשי הטרדה מינית עפ"י החוק למניעת הטרדה מינית

החוק מונה 6 סוגי מעשים המהווים הטרדה מינית (ניסוח חופשי):

  1. סחיטה באיומים לביצוע מעשה מיני
  2. מעשים מגונים (מעשים לצורך גירוי, ביזוי וסיפוק מיניים)
  3. התייחסויות חוזרות בעלות אופי מיני לאחר שהאדם אליו הופנו ההתייחסויות הראה למי שהפנה אותן שאינו מעוניין בהן.
  4. הצעות חוזרות בעלות אופי מיני לאחר שהאדם אליו הופנו ההצעות הראה למי שהציע אותן שאינו מעוניין בהן.
  5. התייחסות מבזה ומשפילה למינו או מיניותו או נטייתו המינית של אדם.
  6. הפצה של תמונות או סרטונים בעלי אופי מיני בניגוד להסכמתו של האדם המצולם

באיזה ממעשי ההטרדה המינית עלולה להופיע טענת חיזור ואיך מתמודדים?

מעשים שאנשים עלולים לטעון שהם חיזור ולא הטרדה מינית יהיו בדרך כלל בתחום המעשים המוגדרים בסעיפים 3, 4 לעיל.

הכלי שניתן להיעזר בו לצורך האבחנה הנ"ל הוא האם יש יחסי מרות בין השניים או לא.

מערכת יחסי מרות

יחסי מרות הם יחסים בין שניים שאחד מהם חזק ובעל השפעה על הצד השני שהוא חלש ונחות ממנו מתוקף מערכת התפקידים ביניהם. החזק הוא בעל המרות, החלש כפוף למרותו.

דוגמאות למערכות יחסים כאלו: מפקד ופקוד, רופא ופציינט, מרצה וסטודנט, מנהלת ואיש צוות שלה, רב ומישהו ממאמיניו, הורה וילדיו.

מערכת יחסים בין שווים

שני אנשים שאין ביניהם מערכת יחסי מרות כנ"ל, כולל שני עמיתים בעבודה שאין ביניהם הירארכיה.

מה ההבדלים?

ביחס להתנהגויות המוגדרות 3, 4 לעיל (התייחסויות בעלות אופי מיני והצעות בעלות אופי מיני):

ביחסי מרות

אם בעל מרות מתייחס באופן מיני למי שכפופים למרותו, אין צורך שהכפופים למרות יראו לו שאינם מעוניינים בהתייחסויות הללו. כמו כן ביחסי מרות בעבודה די בהתייחסות אחת (אין צורך בהתייחסויות חוזרות).

כמו כן אם בעל מרות מציע הצעות בעלות אופי מיני למי שכפופים למרותו, אין צורך שהכפופים למרות יראו לו שאינם מעוניינים בהצעות. כמו כן ביחסי מרות בעבודה די בהצעה אחת (אין צורך שיהיו מספר הצעות).

במילים אחרות: לבעל המרות אסור להתייחס באופן מיני למי שכפוף למרותו וגם לא להציע לו הצעות מיניות ומראש אם הוא יטען טענה שזה היה חיזור ולא הטרדה מינית, הטענה תיפול ויקבע שמדובר בהטרדה מינית.

ביחסים בין שווים

יש דרישה שהאדם שאליו הופנו ההתייחסויות או ההצעות בעלות האופי המיני, יראה למי שהפנה אליו את ההתייחסויות או ההצעות הללו שהוא אינו מעוניין בהן. כמו כן לא די בהתייחסות או הצעה חד פעמית והן צריכות לחזור על עצמן.

במילים אחרות: ביחסים בין שווים מותר לאדם להתייחס באופן מיני או להציע הצעות בעלות אופי מיני לאדם אחר וכל עוד האחר לא הראה לו שאינו מעוניין בהן האדם שהפנה את ההתייחסויות או ההצעות הללו יכול לטעון שזה היה חיזור והטענה – ככל שלא תיסתר –כנראה תתקבל ותיפול הטענה על הטרדה מינית.

ביחס להתנהגות המוגדרת 5 לעיל (התייחסות מבזה ומשפילה למינו או מיניותו או נטייתו המינית של אדם) כמובן שאדם לא יוכל לטעון שהיה חיזור אם הוא התייחס לאדם אחר באופן מבזה ומשפיל כפי שמפורט לעיל.

עורך דין מומחה בתחום

רק עו"ד שתחום התמחותו ייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית יוכל לאבחן בצורה המיטבית את ההבדלים בין ההתנהגויות השונות עפ"י הקשרן והמעורבים בהן.

עורך דין דורון ויינרייך מייצג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית בלבד ולעולם אינו מייצג את הפוגעים. בפגישה דיסקרטית כבר בימים הקרובים תוכלו לקבל כלים להבין את כל המשמעויות ולקבל החלטות יישומיות על סגירת מעגל עם מי שפגע בכם.

לתשומת לב:

מאמר זה נכתב על ידי הנהלת האתר ונועד לתת מושג כללי וסכמתי בלבד. על כן יש להסתמך אך ורק על מידע מדויק שיימסר בפגישה אישית ותוך התאמה לפרטי המקרה הספציפי. כמו כן היכן שלשון המאמר מתייחסת מטעמי נוחות לאחד המינים בלבד- הכוונה לשני המינים כאחד

במדינת ישראל קיים חוק למניעת הטרדות מיניות המפרט 6 סוגים של מעשים אשר יחשבו כהטרדה מינית ויש להם משמעות אזרחית ופלילית כאחד. בין הסוגים ישנם מעשים מגונים (מעשים לצורך ביזוי, גירוי או סיפוק מיניים), סחיטה באיומים לביצוע מעשה מיני, התייחסויות והצעות חוזרות בעלות אופי מיני לאחר הבעת אי רצון ועוד

פעמים רבות מעשים הנתפסים מצד הקורבן כהטרדה מינית עשויים להיתפס בצד הפוגע כחיזור בלבד ללא כוונה להטריד או לעבור את הגבול. טענת החיזור הופכת את הליך התביעה בגין הטרדה מינית למורכב בשל היכולת לטעון שזה היה חיזור ולא הפרת חוק

למרות שברור כי חיזור בגבול הטעם הטוב הוא מותר בעוד מעשים של הטרדה מינית הם מחוץ לחוק, כאשר החיזור או האקטים הרומנטיים או המיניים מתבצעים במסגרת יחסי מרות הינם אסורים וייחשבו כהטרדה מינית.

באם חוויתם חיזור אשר לדעתכם עבר את הגבול ואתם חוששים כי בוצעה כלפיכם הטרדה מינית מומלץ לבדוק עם עורך דין מומחה בתחום האם אכן היה מדובר בעבירה על החוק ובהתאם לתבוע. לצורך כך, ודאו שיש לצדכם עורך דין מנוסה המתמחה בתחום הרלוונטי.

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.