ניצול יחסי מרות בעבודה

מאמר זה לא נכתב על ידי עורך דין ונועד לתת מושג כללי וסכמתי בלבד. על כן יש להסתמך אך ורק על מידע מדויק שיימסר בפגישה אישית ותוך התאמה לפרטי המקרה הספציפי. כמו כן היכן שלשון המאמר מתייחסת מטעמי נוחות לאחד המינים בלבד- הכוונה לשני המינים כאחד.

יחסי מרות הינם יחסים הנובעים מהפרשי סטאטוס בין שני בני אדם, הנובעים מתפקידם, ממקצועם או ממעמדם, ובעקבותיהם לאחד מהם יש עדיפות בולטת ביחס לשני, אשר באה לידי ביטוי בכוחו או בהשפעתו או ביכולתו להשפיע על השני. מוכרים סוגים שונים של יחסי מרות. למשל: יחסי מרות בעבודה בין בעל תפקיד לבין אלו שכפופים אליו, יחסי מרות בין מטפל למטופל, יחסי מרות בין מפקד בצבא או במשטרה לבין פקודיו, יחסי מרות בין מרצה לסטודנטים ועוד. כתוצאה מהפרשי הכוח במערכות היחסים הנ"ל, האדם שנמצא במצב נחות יותר ביחס לאדם השני, מתפקד בתנאים שונים מהתנאים הנורמליים הקיימים בין שני בני אדם.

 

 

 

החשש הגדול להביע התנגדות בעבודה

חשש להביע התנגדות מגיע ממקום של רצון לשמר על הסטטוס הקיים ולא לאבד את מקום העבודה לדוגמה (כי להתנגדות כזו יש מחיר שהוא חושש לשלם), הוא עשוי להביע הסכמה שאינה אמיתית ואינה מתוך רצון חופשי ועוד. תופעה מוכרת במצב של יחסי מרות, הינה ניצול אסור של מרות שבמהלכו בעל המרות מנצל את מעמדו על מנת ל"קבל" טובות הנאה מיניות ממי שנתון למרותו, החושש לשלם את "מחיר ההתנגדות".

הבלגה, הרכנת ראש ורגשי אשם משרתים רק את הפוגע. אין סיבה בעולם שהוא לא ישלם על הפגיעה בכם ובכבודכם ביוקר ובהקדם האפשרי! החזירו לעצמכם את השליטה במצב ובצעו כבר עכשיו את הצעד הראשון. פנו אלינו ונגבש עבורכם את המהלך הדיסקרטי המתאים ביותר למקרה ולאינטרסים שלכם.

 

 5 דוגמאות של ניצול יחסי מרות בעבודה

במסגרת יחסי העבודה מוכרים סוגים שונים של הטרדות מיניות של עובדים על ידי מנהלים. למשל כאשר המנהל:

  • מציע לכפיפה הצעות בעלות אופי מיני ("בואי נלך למלון ו…").
  • מתייחס לכפיפה התייחסויות המתמקדות במיניותה ("אני לא יכול להוריד את העיניים מהחזה שלך… הרגליים שלך הן….").
  • מאיים שאם הכפיפה לא תעשה מעשה בעל אופי מיני היא תיפגע ("אם לא תעשי …. לא בטוח שתיכנסי לסבב הקרוב של הקידום").
  • מתייחס לכפיפה באופן מבזה או משפיל למינה, למיניותה או לנטייתה המינית.
  • עושה מעשים מגונים החל מחיבוקים, נשיקות, ליטופים והתחככויות ועד בעילה אסורה בהסכמה, אינוס ומעשי סדום.

ההטרדה המינית לא חייבת להיות באופן ישיר והיא יכולה גם להיות באופן עקיף כמו למשל הטרדה מינית סביבתית. הטרדה מינית כזו הינה למשל כשהמנהל משמיע בדיחות מיניות או הערות מיניות לקהל מעורב של עובדים ועובדות, כשהוא תולה תמונות פורנוגרפיות במשרדו או מקרין סרטים פורנוגרפיים על גבי מסך המחשב שלו.

על מנת שהיחסים ייחשבו ליחסי מרות, המנהל לא חייב להיות המנהל הישיר של העובד המוטרד, ודי בכפיפות עקיפה על מנת שהיחסים ביניהם ייחשבו ליחסי מרות – בתנאי שלאותו מנהל יש השפעה כלשהי (גם עקיפה) ביחס לאותו עובד.

 

התנגדות לבעל המרות

התוצאה של התנגדות לבעל המרות שמטריד מינית, יכולה להתבטא בסוגים שונים של פגיעה במוטרד (או למשל במי שהעיד לטובתו) והיא נקראת "התנגדות". ההתנגדות הזו יכולה לבוא לידי ביטוי בהערות ונזיפות שאינן במקומן, העמסת מטלות מיותרות וסיזיפיות, עיכוב של קידום בדרגה או במשכורת, הסטה לתפקיד אחר או מקום גיאוגרפי אחר, פגיעה במשכורת ואפילו פיטורין שמשמעותם כמובן איבוד מקום העבודה פגיעה קשה בפרנסה ובמשפחה.

ניצול יחסי מרות בעבודה
ניצול יחסי מרות בעבודה

המחוקק מספק התייחסות מקלה לנפגע

המחוקק מתייחס באופן שונה להטרדה מינית במסגרת של ניצול יחסי מרות ומקל עליו במידה מסוימת. כך למשל במקרים של הצעות חוזרות בעלות אופי מיני שמופנות לאדם ושל התייחסויות חוזרות המופנות לאדם המתמקדות במיניותו:

כשלא מדובר ביחסי מרות, החוק מחייב את המוטרד להראות למטריד שהוא אינו מעוניין בהצעות או בהתייחסויות הנ"ל ואולם כאשר מדובר ביחסי מרות אין כזו דרישה מהמוטרד (העובד לא צריך להראות למנהל שמטריד אותו מינית באמצעות הצעות או התייחסויות כנ"ל, שהוא אינו מעוניין בהן).

במסגרת חוק שוויון זכויות בעבודה, על מנת שמעשים כנ"ל מצד בעל מרות ייחשבו כהטרדה מינית, די בהצעה או בהתייחסות אחת בלבד (העובד אינו צריך להוכיח שהיו מספר הצעות או התייחסויות).


הצעדים החוקיים האפשריים לעובד שעבר הטרדה מינית בעבודה

לעובד שעובר הטרדה מינית ו/או התנכלות במסגרת יחסי עבודה יש מספר מסלולים שהוא יכול להתנהל בהם מבחינת החוק – המסלול המשמעתי, המסלול הפלילי והמסלול האזרחי. בנוסף, ניתן לנקוט צעדים חוקיים נגד מעסיק שלא מילא את חובותיו כלפי העובד עפ"י הדין.

מה לעשות במקרה של הטרדה מינית ו/או התנכלות בעבודה או אפילו חשש להטרדה מינית ו/או בעבודה?

לפנות בהקדם האפשרי לעו"ד שתחום מומחיותו הינו ייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית בעבודה. עו"ד כזה יוכל לעזור לנפגעות ונפגעי ההטרדה המינית בעבודה לאפיין את המשמעות המשפטית של המקרה שקרה להם ואת האפשרויות החוקיות העומדות לרשותם וכן לעזור להם לגבש את הפתרון המועדף עליהם בהתאם לרגישויות הרבות הקיימות אצלם ולמאפיינים של אותו מקרה.

 

עורך דין לנושאי הטרדה מינית

כעו"ד העוסק במלוא זמני בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית ובכללם לא מעט נפגעות ונפגעי ניצול יחסי מרות בעבודה והטרדה מינית בעבודה, אני עוסק בפרשיות כאלו ברמה יומיומית. מיותר לציין את החשיבות הרבה של התמצאות בפרטים הקטנים של החוק והפסיקה בתחום זה – הרבה פעמים זה בדיוק ההבדל בין הצלחה לכישלון!

 

בתהליך בחירת עורך דין לייצוג בנושאי ניצול יחסי מרות מומלץ לבחור בעורך דין לפי התנאים הבאים:

  • עורך דין שיש לו ניסיון רב בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית בכלל והטרדה מינית בעבודה במיוחד (לרבות ניצולי יחסי מרות בעבודה), וזהו התחום בו הוא עוסק במלוא זמנו.
  • עורך דין שבנוסף ליכולת המקצועית, יש לו את היכולת הרגשית והאמפתית ללוות את הנפגעות והנפגעים בתקופה כל כך קשה.
  • עורך דין שהנפגעת או והנפגע מרגישים שיש לו את הסיכוי הטוב ביותר להשיג עבורם את התוצאות הטובות ביותר.

 

עורך דין דורון ויינרייך מתמחה באופן בלעדי בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, תקיפה מינית ועבירות מין ואינו מייצג את הפוגעים בשום אופן ובשום מחיר.

תאמו פגישה עם עורך דין דורון ויינרייך כבר בימים הקרובים.

אם  אדם שנמצא אתכם ביחסי מרות, ניצל את מעמדו להטרדה או לפגיעה מינית, מדובר בהפרת חוק וזכותכם לפתוח  בהליך לקבלת פיצויים וכן להגיש תלונה פלילית נגד הפוגע.

ניצול לרעה של יחסי מרות לביצוע הטרדה מינית זוכה להתייחסות מיוחדת של המחוקק אשר היה ער למצב המורכב ובהתאם הכניס התאמות בחוק המתייחסות למצב המורכב הזה ומקלות במספר נקודות על הנפגעים

אם נפגעתם מהטרדה מינית בעבודה, בייחוד כזאת אשר היה בה ניצול של יחסי מרות, כדאי מאוד שתפנו ראשית לעורך דין שמתמחה בהליכים של הטרדה מינית על מנת לקבל ייעוץ והכוונה מה ניתן לעשות. תוכלו לבחור להגיש תלונה או לתבוע במסגרת אזרחית. יש אפשרויות חוקיות נוספות.

בחירת עורך דין לטיפול בנושא הטרדה מינית היא החלטה בעלת משקל רב. כדאי ומאד חשוב לוודא שלעורך הדין שלכם יש התמחות וניסיון רב בתחום טיפול בנפגעות ובנפגעי הטרדות מיניות, אך חשוב לא פחות שתהיה לו רגישות אנושית ואמפתיה שהם קריטיים  לטיפול בנושא רגיש כל כך.

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.