מהי הטרדה מינית

הטרדה מינית היא מונח שנתקלים בו שוב ושוב, רואים את המונח הטרדה מינית ברשתות החברתיות, בעמודי חדשות באתרים השונים, בטלוויזיה, בדיווחים משפטיים ועוד. חלק מכם הוטרד מינית – בעיקר נשים, החלק האחר יוטרד בשלב כזה או אחר ויש ברי וברות המזל שלא יוטרדו מינית באופן אישי. המכנה המשותף לכולם הוא החשיפה היום יומית לתופעה הפסולה של הטרדה מינית. מהי הטרדה מינית? מה עומד מאחורי צמד המילים הזה?

הטרדה מינית – המשמעויות החוקיות

החוק מגדיר בסך הכל  6 סוגי התנהגות אסורים שנחשבים להטרדה מינית. ההגדרות המופיעות בחוק הן רחבות ביותר ואמורות לכסות את כל הצורות והסוגים של הטרדה מינית ולספק תשובה לשאלה מהי הטרדה מינית ומה הסנקציות שהחוק קבע בגין התנהגות שמהווה הטרדה מינית. ההגדרות הרחבות הקובעות מהי הטרדה מינית, מפורשות לאורך השנים על ידי בתי המשפט באמצעות אלפי פסקי דין וכך לאורך הזמן התגבשה הגדרה מאד מפורטת שקובעת מהם המעשים הנחשבים להטרדה מינית.

פסקי דין של בית המשפט

בין בתי המשפט יש הירארכיה כאשר פסקי דין של בית המשפט העליון משמשים הלכה מחייבת כלפי בתי המשפט בהירארכיות הנמוכות יותר (בית המשפט המחוזי, בית משפט השלום וכו') וגם לפסיקה של בימ"ש נמוך יותר בהירארכיה יש משמעות כלפי בימ"ש בהירארכיה נמוכה יותר.

ההתנהגויות שהחוק מגדיר כהטרדה מינית

המעשה המשמעות
סחיטה באיומים לבצע מעשה בעל אופי מיני איום על פגיעה באדם אם לא יבצע מעשה בעל אופי מיני
מעשים מגונים מעשים במטרה להשיג גירוי או ביזוי או סיפוק מיניים. מעשים אלו לא חייבים להיות כרוכים במגע ישיר ולדוגמה, גם התערטלות או אוננות בפומבי או צילום אדם אחר במקלחת או בשירותים ייחשבו כמעשים מגונים. ההגדרה של מעשים מגונים בחוק למניעת הטרדה מינית חלה עפ"י הפסיקה גם על מעשים חמורים כמו מעשי אינוס, מעשי סדום, ובעילה אסורה בהסכמה.
הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות לאדם אשר הראה למטריד כי אינו מעונין בהצעות האמורות ביחסי מרות (ראו מאמר נפרד) אין דרישה שהמוטרד יראה למטריד שאינו מעוניין וביחסי מרות בעבודה די בהצעה אחת.
התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעונין בהתייחסויות האמורות ביחסי מרות (ראו מאמר נפרד) אין דרישה שהמוטרד יראה למטריד שאינו מעוניין וביחסי מרות בעבודה די בהתייחסות אחת.
התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו, לרבות נטייתו המינית ההתייחסות הזו יכולה להתבטא בהערה, ב"התבדחות" מינית ובשלל מעשים אחרים העונים על ההגדרה הזו.
פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו העברת צילום מיני של אדם לאדם אחר וכן סרטון או הקלטה של אדם לאדם אחר, בכל דרך אפשרית כמו למשל רשתות חברתיות, מידיה וכו'

כאמור, בתי המשפט באמצעות אלפי פסקי דין מפרשים את ההגדרות הרחבות הנ"ל ובפועל יוצרים קודים של אלפי התנהגויות באין ספור מצבים, אשר נחשבות להטרדה מינית אסורה.

מהי הטרדה מינית
מהי הטרדה מינית

מהי הטרדה מינית בהיבט הפלילי ובהיבט האזרחי

כל המעשים הנכנסים לגדר הטרדה מינית הינם בעלי משמעות פלילית ובעלי משמעות אזרחית. המשמעות הפלילית של הדבר היא שכל מעשי ההטרדה המינית מהווים עבירות עפ"י חוק העונשין – הוא החוק הפלילי העיקרי של מדינת ישראל. ככאלה, מעשים אלו כרוכים בעונשים הקבועים בחוק  ובהם הענישה המקסימלית הינה מאסר של מספר שנים.

המשמעות האזרחית

המשמעות האזרחית של המעשים הינה שכל מעשי ההטרדה המינית מהווים גם עוולות עפ"י החקיקה האזרחית של מדינת ישראל  – בדרך כלל (אך לא רק) פקודת הנזיקין והחוק למניעת הטרדה מינית והם כרוכים בתשלום פיצויים לקורבנות  ההטרדה המינית, עם הוכחת נזק או ללא הוכחת נזק (מסלולים נפרדים העומדים לרשות הנפגעים).

נטל ההוכחה הפלילי

נטל ההוכחה הפלילי גבוה הרבה יותר מהנטל האזרחי וגם אם תיק פלילי נסגר מחוסר ראיות, משמעות הדבר בד"כ היא שרמת הראיות בתיק לא עמדה בנטל הפלילי הנדרש (מעבר לספק סביר). המצב הזה כמעט חסר משמעות בייחס לתיק האזרחי בו נטל ההוכחה הנדרש הוא הרבה יותר נמוך  (מאזן ההסתברויות).

החשיבות של היעזרות בעורך דין שהוא מומחה בתחום

כפי שניתן להבין מהמידע הנ"ל (שגם הוא חלקי ביותר) נדרשת רמת המומחיות גבוהה ביותר כדי לתת לנפגעות ונפגעי ההטרדה המינית ייעוץ אמין ומלא וכן לייצגם לאחר מכן באופן האופטימלי. ההבדל בין מומחיות בתחום לבין ידע של עורך דין שיודע באופן כללי מהי הטרדה מינית, יכול להיות הבדל קריטי שעלול להשפיע באופן דרמתי על סיכויי ההצלחה של הטיפול המשפטי. יש תחומים שאסור להתפשר בהם- זהו אחד מהם.

אז מה עושים?

אם הנכם קוראים מאמר זה, ככל הנראה אתם או אדם המקורב אליכם הוטרד מינית ואתם מתלבטים האם המעשים שנעשו בו או ההתנהגות שהוא חווה מאחר, הינה בלתי חוקית ובעלת משמעות של הטרדה מינית וככל שכן מה ניתן לעשות מבחינה חוקית ויותר חשוב- מה האפשרות הטובה ביותר עבורכם או עבורו מבין מגוון האפשרויות העומדות לרשותכם.

לסיכום

אין סיבה הגיונית שאת ההתלבטות הזו תעשו לבד, זהו פתח לטעויות וגם אם אתם בעלי יכולת הבנה מדהימה, היא לא יכולה להקנות לכם את הכלים שיקנה לכם ייעוץ משפטי יסודי ומקצועי בהתאמה אישית וללא מגבלת זמן.  ייעוץ כזה תוכלו לקבל בימים הקרובים אצל עורך דין דורון ויינרייך – מומחה בתחום שמייצג מטעמים אידיאולוגיים ערכיים אך ורק נפגעות ונפגעי הטרדה מינית  ואינו מייצג לעולם את הצד הפוגע.

בישראל ישנו חוק למניעת הטרדות מיניות אשר מאגד 6 התנהגויות ראשיות שנחשבות אסורות ובהתאם חושפות את מי שמבצע אותן להליך חוקי נגדם. החוק האזרחי מטפל בפיצוי כספי לנפגעים והחוק הפלילי קובע מה העונש הצפוי למי שמבצע כל עבירה בהתאם לחומרתה.

ישנן 6 התנהגויות הנחשבות כהטרדות מיניות והן מכילות ספקטרום רחב של מעשים וביטויים. ההתנהגויות הן סחיטה באיומים לביצוע מעשה מיני, ביצוע מעשים מגונים (מעשים לצורך ביזוי, גירוי או סיפוק מיניים), התייחסויות והצעות חוזרות בעלות אופי מיני, התייחסויות מבזות ומשפילות וכן, פרסום מדיה בעלת אופי מיני ללא הסכמה.

בשונה ממשמעות פלילית שיש להטרדה מינית אשר באה לידי ביטוי בעונשים הקבועים בחוק הפלילי, המשמעות האזרחית באה לידי ביטוי  בקבלת פיצויים ממי שפגע מינית.

הטרדה מינית היא הפרת חוק ולכן, כדאי ליצור קשר עם עורך דין על מנת להבין באיזה ערוץ תרצו להתקדם, מה היתרונות והחסרונות ובאופן כללי, להחזיר אליכם את הכוח להחליט מה לעשות בנידון.

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.