איזו התנהגות תיחשב להטרדה מינית

אדם ביצע אונס אכזרי בסמטה חשוכה תוך שהוא נעזר באקדח ומאיים על קורבנו. האם מעשהו נחשב כהטרדה מינית? אדם אחר העובד בחלל פתוח (open space) תלה צילום של אורגיה על הקיר שמאחורי שולחנו ונמצא בדיוק מול המעבר שבין חללי העבודה של שאר העובדים והעובדות. האם מעשהו נחשב כהטרדה מינית?

בין שני הקצוות הללו קיימים אין ספור מעשים שלא תמיד ברור לאנשים המעורבים אם משמעותם הינה הטרדה מינית או לא. אז בואו נעשה סדר.

החוק למניעת הטרדה מינית

החוק למניעת הטרדה מינית מגדיר מעשים אסורים הנחשבים להטרדה מינית. ההגדרות שבחוק הן כלליות ורחבות ומי שפורט אותם לפרוטות קטנות ומגדיר אילו מעשים נחשבים להטרדה מינית הם בתי המשפט באמצעות פסקי הדין שלהם.

המעשים האסורים על פי החוק למניעת הטרדה מינית

(1) סחיטה באיומים כאשר המעשה שהאדם נדרש לעשותו  הוא בעל אופי מיני;

(2) מעשים מגונים שנעשים לצורך ביזוי סיפוק או גירוי מיניים;

(3) הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות לאדם אשר הראה למטריד כי אינו מעונין בהצעות האמורות;

(4) התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעונין בהתייחסויות האמורות;

(5) התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו, לרבות נטייתו המינית;

(6) פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום;

הפירוט הנ"ל הינו בנוסח חופשי, הפירוט המחייב הינו זה שמופיע בחוק.

בהטרדה מינית בעבודה במסגרת יחסי מרות, אין צורך שהצעות והתייחסויות בעלות אופי מיני (המעשים המפורטים ב – 3 ו- 4 לעיל)  יחזרו על עצמן (די בהתייחסות או בהצעה אחת) ובהטרדה מינית במסגרת יחסי מרות בכלל (לא רק בעבודה אלא למשל גם בין מטפל למטופל, בין מורה לתלמיד, בין הורה לבין ילדיו, בין כהן דת לבין מאמיניו וכיו'ב) גם אין צורך שהמוטרד יראה למטריד שאינו מעוניין בהצעות או בהתייחסויות האמורות.

החוק למניעת הטרדה מינית אוסר גם על התנכלות שמוגדרת כפגיעה מכל סוג שהוא שמקורה בהטרדה מינית, או בתלונה או בתביעה, שהוגשו על הטרדה מינית.

הטרדה מינית במשמעותה כעוולות אזרחיות וכעבירות פליליות

החוק למניעת הטרדה מינית קובע כי המעשים הנ"ל מהווים גם עוולות אזרחיות (הפרות חוק שמי שנפסק שביצע אותן חייב בפיצוי נזיקי לנפגע) וגם עבירות פליליות (הפרות חוק שמי שנפסק שביצע אותן נתון לענישה פלילית שבמקרים החמורים יכולה להתבטא גם בעונשי מאסר).

הרחבת ההגדרות שבחוק למניעת הטרדה מינית

כפי שנאמר, בתי המשפט מרחיבים יום יום באמצעות פסקי הדין שלהם את ההגדרות הכלליות שבחוק למניעת הטרדה מינית ובעצם יוצרים הגדרות מדויקות יותר המגדירות איזו התנהגות תיחשב להטרדה מינית.

כך למשל פסקו בתי המשפט שגם עבירות המין החמורות כמו למשל אונס, מעשה סדום ובעילה אסורה בהסכמה, ייחשבו להטרדה מינית למרות שהן לא מפורטות בין המעשים האסורים בחוק למניעת הטרדה מינית.

כך למשל פסקו בתי המשפט שמעשה מגונה לא חייב לבוא לידי ביטוי במגע פיזי של המטריד במוטרד וכך למשל צילום אדם במצב אינטימי ללא ידיעתו והסכמתו ייחשב כמעשה מגונה. כך למשל פסקו בתי המשפט שבנסיבות מסוימות נעיצת מבטים מפשיטים תיחשב כהטרדה מינית.

אלו הן רק דוגמאות ספורות מבין עשרות אלפי פסיקות של בתי המשפט שקובעות אילו מעשים נחשבים כהטרדה מינית ונכנסים תחת ההגדרות של החוק למניעת הטרדה מינית.

איך ניתן לדעת מה לא לעשות?

היכן הגבול בין מחמאה לגיטימית לבין הערה או התייחסות שתיחשב לבעלת אופי מיני ועל כן כהטרדה מינית? מהו מגע לגיטימי ואיזה מגע ייחשב להטרדה מינית? מה ייחשב לחיזור ומה ייחשב להטרדה מינית?

אדם סביר לא יכול להחזיק בכיסו מדריך (manual) ולבדוק לפני כל התנהגות את משמעויותיה החוקיות.

אז איך בכל זאת נמנעים מהתנהגות פוגענית? מה עושים?

פרט לידע כללי שאמור להיות לכל אדם ברמת עומק כזו או אחרת, אמורים להיות לכל אדם ערכים, הגיון בריא, מודעות לשמירה על כבודו וזכויותיו של האדם האחר וכמובן רצון להימנע מעשיית מעשים שהם בניגוד להסכמתו החופשית של האדם האחר.

כל אלה אמורים ליצור גבול בין האסור למותר וראוי שכל אחד יוסיף לגבול הזה מרווח ביטחון  ויימנע מכל מעשה שעלול להתקרב לגבול האסור.

בוצע בי מעשה שנראה לי כהטרדה מינית, מה עושים עכשיו?

אל תנסו לפרש לבד- אין לכם את הידע והניסיון להחליט את המעשה היה בניגוד לחוק והרבה פעמים יש משמעות לנסיבות ולדמויות המעורבות ועל כן הסקת מסקנות עצמיות עלולה להוביל למסקנות שגויות ולקבלת החלטות בעייתית.

הדבר הנכון הוא לאפשר לעורך דין שהוא מומחה בתחום לפרש עבורכם את מה שקרה.

בשיחת טלפון עם עו"ד דורון ויינרייך, תוכלו לפרט בתקציר את מה שקרה ואז ככל שייראה שיש סיכוי סביר שאכן מה שקרה מהווה הטרדה מינית- ניתן יהיה לקבוע פגישת ייעוץ עם עו"ד ויינרייך כבר לימים הקרובים.  ככל שלא- עו"ד ויינרייך יאמר לכם שאין עילה או הצדקה לפגישה כזו. תחום התמחותו היחיד של עו"ד ויינרייך הוא ייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית והוא מקפיד לעולם לא לייצג את המטרידים. לעו"ד ויינרייך ניסיון ארוך בתחום זה וידע רלוונטי רב.

לתשומת לב:

מאמר זה נכתב על ידי הנהלת האתר ונועד לתת מושג כללי וסכמתי בלבד. על כן יש להסתמך אך ורק על מידע מדויק שיימסר בפגישה אישית ותוך התאמה לפרטי המקרה הספציפי. כמו כן היכן שלשון המאמר מתייחסת מטעמי נוחות לאחד המינים בלבד- הכוונה לשני המינים כאחד

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.