האם הגשת תביעה לפיצוי כספי על הטרדה מינית עדיפה על הגשת תלונה במשטרה

החוק מאפשר לנפגעות ולנפגעי הטרדה מינית לנקוט בדרכים שונות כדי למצות את זכויותיהם. דרכי הפעולה החוקיות מאפשרות נקיטת  צעדים במישור הפלילי ונקיטת צעדים במישור האזרחי. אילו צעדים עדיפים? האם אפשר לשלב בין הצעדים הללו? האם הגשת תביעה לפיצוי כספי על הטרדה מינית עדיפה על הגשת תלונה במשטרה?

מה הצעדים החוקיים האפשריים במקרה של הטרדה מינית?

כפי שנאמר, אפשריים צעדים במישור הפלילי, אפשריים צעדים במישור האזרחי וכאשר מדובר ביחסי עבודה אפשריים גם צעדים במישור המשמעתי (רלוונטי גם למסגרת של שרות בכוחות הביטחון).

המישור הפלילי

צעדים במישור הפלילי מתחילים בהגשת תלונה במשטרה, לאחר חקירה, המשטרה מעבירה את חומר החקירה לפרקליטות וזו מקבלת החלטת אם להגיש כתב אישום או לסגור את התיק מחוסר ראיות או מהעדר אשמה או מתוך עילה אחרת.

ככל שמוגש כתב אישום, החשוד הופך לנאשם והמדינה מנהלת נגדו משפט פלילי שככל שיורשע בו, הסנקציות החמורות ביותר שיכולות להינקט נגדו הינן עונשי מאסר של מספר שנות מאסר שככל שהעבירה חמורה יותר כך המאסר המקסימלי המוגדר בחוק רב יותר.

המישור האזרחי

להבדיל מהמישור הפלילי בו הצעדים ננקטים על ידי המדינה, במישור האזרחי, מי שנוקט בצעדים החוקיים הם הנפגעות והנפגעים. להבדיל מעונשי המאסר שהם הסנקציה החוקית החמורה ביותר שעלולה להינקט במישור הפלילי, במישור האזרחי, הסנקציות הינן פיצוי כספי שהפוגע מחויב לשלם לנפגעות והנפגעים.

פיצוי ללא הוכחת נזק

קיים מסלול של פיצוי ללא הוכחת נזק שבו ככל שמוכחים מעשי ההטרדה המינית, לבית המשפט יש סמכות לפסוק סכום פיצוי שגובהו המקסימלי מוגדר בחוק (עד 120,000 ₪ בעת כתיבת שורות אלו) ולביהמ"ש הסמכות ושיקול הדעת לפסוק אותו בגין כל מעשה ומעשה שניתן להבחין בו בנפרד בתוך אותה פרשה, או לחלופין בסמכותו לפסוק מכפלות של הסכום הזה או כל סכום אחר לפי שיקול דעתו ובלבד שלא יעלה על 120,000 ₪ למקרה הכלול בפרשה.

פיצוי "עם הוכחת נזק"

במסלול זה, סכום הפיצוי אינו מוגבל בחוק ואולם על הנפגעות והנפגעים להוכיח את גובה הנזק שנגרם להם (בדרך כלל על ידי חוות דעת מומחה פסיכיאטרי ובאמצעים נוספים) ולביהמ"ש יש את הסמכות לקבוע את סכום הפיצוי בהתאם לנזק שמוכח שהוא תוצאה של ההטרדה המינית.

פיצוי מחוץ לכותלי בית המשפט

במקרים רבים הצדדים מגיעים להסכם פיצוי דיסקרטי מחוץ לכותלי בית המשפט עוד בטרם הגשת התביעה.

המישור המשמעתי

החוק והתקנות מטילים חובות שונות על המעסיק (ר' במאמרים נפרדים באתר זה). בין החובות הללו, קיימת חובתו של המעסיק לערוך בירור של מקרה של הטרדה מינית ולעשות אותו עפ"י ההגדרות שבתקנות ולנקוט צעדים משמעתיים נגד עובד או ממונה שנמצא שביצעו הטרדה מינית.

המישור הפלילי: באיזה אחוז מהתלונות על הטרדה מינית מוגש כתב אישום?

במאמרים שונים באתר זה (ר' גם עמוד "מהתקשורת") וכמובן בתקשורת, מתפרסמים נתונים מזעזעים לפיהם בכ 86% !!! מהתלונות על הטרדה מינית, התיק נסגר מבלי שמוגש כתב אישום. קחו את הנתון הזה והוסיפו נתון קשה נוסף לפיו בחלק משמעותי משאר התלונות ישנן הסדרי טיעון שונים שבמסגרתם נמחקות מכתב האישום עבירות שבוצעו בפועל או משתנות בו עבירות קשות לעבירות קלות יותר, ותקבלו תמונה שבלשון המעטה אינה מעודדת.

המסר משורות אלו אינו להימנע מהגשת תלונות במשטרה אלא לקבל החלטות שקולות ומלומדות לאחר התייעצות עם עורך דין שזהו תחום מומחיותו.

האם הגשת תביעה לפיצוי כספי עדיפה על הגשת תלונה במשטרה?

יש משתנים רבים שצריכים להילקח בחשבון בעת קבלת החלטות בייחס למקרה הספציפי. למומחיותו של עורך הדין בתחום, יש חשיבות עליונה בקבלת ההחלטות הזו מכיוון שניסיונו והידע הרב שלו בתחום, מהווים כלי ניווט מרכזיים בים (אוקיאנוס!) הנתונים שמורכב מפרטי הפרשה עצמה, פרטי המעורבים הפרשה, הפסיקה והחוקים הרלוונטיים, העדפות הנפגעים והנפגעות, האסטרטגיה שהם מאמצים לאור המלצות עורך הדין ועוד ועוד ועוד.

הוטרדת מינית? מה עכשיו?

עברתם מעשה הטרדה מינית שחולל את כבודכם ופגע בדברים המקודשים ביותר. אתם בוודאי נסערים ואינכם יודעים מה עושים עכשיו. הטעות הגדולה ביותר שתעשו תהיה אם תקבלו החלטה נמהרת ותנקטו בצעד שאינכם יודעים מה המשמעויות שלו ומה השפעותיו על כל אחת מהאפשרויות החוקיות שעומדות לרשותכם. כרגע – בטרם קבלת ייעוץ אצל מומחה בתחום, אין לכם את הכלים כדי לקבל החלטה נכונה.

לעומת זאת, למומחה בתחום יש את הכלים האלו ובאפשרותכם לקבל החלטה מושכלת לאחר התייעצות עם איתו ובכך להימנע מהחלטה נמהרת וחפוזה שיש לה השלכות שלא בהכרח רצויות לכם.

 

עורך דין דורון ויינרייך – ייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית בלבד

עו"ד דורון ויינרייך עוסק אך ורק בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, זהו תחום מומחיותו היחיד והוא בחר לו למטרה ערכית לייצג אותם בלבד ולעולם לא לייצג את הפוגעים. באפשרותכם לנצל את הידע והניסיון הרב של עורך דין ויינרייך וכן את עולם הערכים הייחודי שלו ולתאם איתו פגישת ייעוץ מהירה ובלתי מוגבלת בזמן כבר בימים הקרובים. בפגישה כזו תרכשו את היכולת לקבל החלטות מושכלות ותוכלו לעשות את הצעד הראשון בסגירת מעגל עם מי שפגע בכם.

לתשומת לב:

מאמר זה נכתב על ידי הנהלת האתר ונועד לתת מושג כללי וסכמתי בלבד. על כן יש להסתמך אך ורק על מידע מדויק שיימסר בפגישה אישית ותוך התאמה לפרטי המקרה הספציפי. כמו כן היכן שלשון המאמר מתייחסת מטעמי נוחות לאחד המינים בלבד- הכוונה לשני המינים כאחד

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.