הטרדה מינית נגד סמנכ"ל החברה

תלונה על הטרדה מינית נגד סמנכ"ל החברה הינה אחת האפשרויות העומדות לרשות מי שהוטרדו מינית על ידי סמנכ"ל החברה במסגרת יחסי העבודה. קיימים כלים נוספים שהחוק מעמיד לרשות מי שנפגע מינית. הטרדה מינית במסגרת יחסי העבודה הינה בין התופעות הנפוצות ביותר של הטרדה מינית –  ואולי הנפוצה ביותר. הטרדה מינית מתרחשת גם במקומות נוספים ובנסיבות אחרות. מהי הטרדה מינית? איך נלחמים בה? על כך בקצרה במאמר זה ובהרחבה במאמרים רבים נוספים שתוכלו למצוא באתר זה.

מהי הטרדה מינית

החוק מגדיר הטרדה מינית כאחת הפעולות האסורות הללו (ניסוח חופשי):

(1) סחיטה באיומים כאשר המעשה שהאדם נדרש לעשותו  הוא בעל אופי מיני;

(2) מעשים לצורך ביזוי סיפוק או גירוי מיניים;

(3) הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות לאדם אשר הראה למטריד כי אינו מעונין בהצעות האמורות;

(4) התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעונין בהתייחסויות האמורות;

(5) התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו, לרבות נטייתו המינית;

(6) פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום;

מהי התנכלות

התנכלות היא פגיעה מכל סוג שהוא שמקורה בהטרדה מינית, או בתלונה או בתביעה, שהוגשו על הטרדה מינית.

הטרדה מינית והתנכלות אסורים על פי החוק

הפירוט שלמעלה מאד לקוני ומצומצם ומי שמרחיב אותו כל הזמן הינם בתי המשפט ובתי הדין לעבודה וזאת באמצעות פסקי הדין שלהם. פסקי הדין שדנים במקרים ספציפיים מגדירים באופן שוטף מהי הטרדה מינית וכל פסיקה במקרה ספציפי נוסף, מרחיבה או מעמיקה את המשמעות של הטרדה מינית בעיני החוק והפסיקה.

הטרדה מינית בעבודה

כאשר ההטרדה המינית מתבצעת תוך ניצול יחסי מרות בעבודה, היא נחשבת להטרדה מינית גם אם המוטרד לא הראה למטריד כי אינו מעונין בהצעות או בהתייחסויות האמורות (כפי שנדרש בחוק שפורט למעלה) וגם אם מדובר בהצעה או בהתייחסות חד פעמית ולא בהצעות או התייחסויות חוזרות (כפי שנדרש בחוק שפורט למעלה).

בנוסף, החוק מטיל על המעסיק חובות שונים כמו תקנון למניעת הטרדה מינית, מינוי אחראי/ת למניעת הטרדה מינית ולטיפול במקרים של הטרדה מינית ועוד.

מעסיק שלא מבצע את החובות החוקיות שמוטלות עליו אחראי יחד עם העובד שהטריד על פיצוי של מי שהוטרד.

הטרדה מינית מצד סמנכ"ל החברה

אף אחד לא פטור מקיום החוק והוא מחייב גם את סמנכ"ל החברה וגם את מנכ"ל החברה. האחראית על מניעת הטרדה מינית מטעם החברה חייבת לקיים בירור קפדני כפי שמוגדר בתקנות ואם יש לאותה אחראית נגיעה אישית עם סמנכ"ל החברה  או עם נושא התלונה, עליה להעביר בירור העניין לידי אחראית אחרת או לגורם אחר שימונה לצורך העניין.

מה האפשרויות שעומדות על פי החוק לרשות נפגעות ונפגעי הטרדה מינית

מי שנפגעו יכולים לנקוט פעולות אלו:

  1. במישור הפלילי: הגשת תלונה במשטרה שמבצעת חקירה ומעבירה את ממצאיה לפרקליטות שמחליטה אם להגיש או לא להגיש כתב אישום. ככל שמוגש כתב אישום מתנהל משפט בין המדינה לבין הנאשם)
  2. במישור האזרחי: נקיטת פעולות חוקיות על ידי המוטרד במטרה שהמטריד ישלם לה או לו פיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו עקב ההטרדה.
  3. המישור המשמעתי: מישור זה רלוונטי למקרים של הטרדה מינית במסגרת יחסי עבודה או במסגרת יחסי שירות בכוחות הבטחון. במסגרת מישור זה, על האחראית מטעם המעסיק לקיים בירור של תלונה על הטרדה מינית (הבירור יתקיים גם אם לא הוגשה תלונה ורק נודע למעסיק או לאחראית על הטרדה מינית). בירור כזה יתקיים לפי כללים והגדרות המופיעים בתקנות החוק למניעת הטרדה מינית. אם הבירור מעלה שהיתה הטרדה מינית, על המעסיק לנקוט בצעדים נגד המטריד בהתאם להגדרות התקנות.

באיזו מהאפשרויות כדאי לבחור

אפשר לנקוט בפעולות בכל המישורים יחד או בחלק מהמישורים בלבד ואולם מכיוון שהנפגעות והנפגעים אינם מכירים את המשמעויות של כל אחד המישורים הללו לחוד ואינם מכירים את הזיקה בין כל אחד מהם לבין המישורים האחרים  ומכיוון שממילא חסר להם מידע רלוונטי רב שיש אותו רק לעורך דין מומחה ובעל ניסיון רב בתחום זה במיוחד, מומלץ שלא לנקוט בפעולה כלשהי בטרם קבלת ייעוץ משפטי אצל עורך דין מומחה העוסק בתחום זה במיוחד.

עורך דין דורון ויינרייך

עו"ד דורון ויינרייך מייצג נפגעות ונפגעים בלבד והוא מומחה בתחום הטרדה מינית, עבירות מין ופגיעות מיניות. עו"ד ויינרייך לעולם לא מייצג את הפוגעים.

באפשרותך לתאם עם עו"ד ויינרייך פגישה אישית ללא הגבלת זמן כבר לימים הקרובים ובה להבין את כל המשמעויות המשפטיות של המעשים שנעשו, מה הכלים שעומדים לרשותכם, מה האסטרטגיה  המומלצת ועוד ועוד.

לתשומת לב:

מאמר זה נכתב על ידי הנהלת האתר ונועד לתת מושג כללי וסכמתי בלבד. על כן יש להסתמך אך ורק על מידע מדויק שיימסר בפגישה אישית ותוך התאמה לפרטי המקרה הספציפי. כמו כן היכן שלשון המאמר מתייחסת מטעמי נוחות לאחד המינים בלבד- הכוונה לשני המינים כאחד

 

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.