הטרדה מינית: האם ההליך הפלילי הוא הפתרון למגפה?

קרוב ל90% מהתלונות על עבירות מין נסגרות בשל חוסר ראיות וגם המקרים שמגיעים לפתחו של בית המשפט לרוב מסתיימים בעסקאות טיעון שמקלות עם עברייני המין. כיצד ניתן להתמודד עם המציאות הזו?

 

 

לפני מספר ימים בית המשפט המחוזי בירושלים גזר ארבע שנות מאסר על רב קהילה ובית כנסת, בגין עבירות מין שביצע בארבעה ילדים קטנים.

שופטת בכירה בדימוס מתחה ביקורת על גזר הדין המקומם הזה וכן על הפרקליטות שמראש ביקשה מבית המשפט לגזור על הרב רק שבע שנות מאסר. בדבריה הסבירה השופטת כי עבירות המין שהרב ביצע בארבעת הילדים הן חמורות ביותר ושניתן היה לבקש בגין כל אחת מהן עונש של עד 20 שנות מאסר. במקום זאת הפרקליטות ביקשה בגין כולן יחד רק שבע שנות מאסר ובסופו של דבר בית המשפט פסק עבור כולן יחד רק ארבע שנות מאסר.

 

האם בכוחה של ענישה מקוממת כזו להרתיע את מי שמבצע הטרדה מינית?

האם ענישה כזו תשנה את כוונותיו ומעשיו של מי שמתכוון לפגוע מינית בבני אדם בכלל ובילדים חסרי ישע בפרט? האם ענישה מקוממת ולא משמעותית כזו לא מעבירה לעברייני המין מסר שגוי ופסול?

על פי הסטטיסטיקה המזעזעת המתפרסמת מידי שנה בשנים האחרונות, קרוב ל90%- מהתלונות על עבירות מין נסגרות עקב חוסר ראיות, ובמיעוט התיקים שבהם כן מוגשים כתבי אישום, מתבצעות עסקאות טיעון.

בעסקאות אלו, במסגרת ה"דיל," הפרקליטות מגישה כתב אישום על עבירות קלות יותר מאלו שעבריין המין ביצע בפועל, או שהיא מוחקת מכתב האישום חלק מהעבירות, או שהיא נותנת לו הקלות כאלה או אחרות במסגרת העסקה. לתמונה העגומה הזו יש להוסיף עוד סיוט שנכפה על המתלוננים )בנוסף לסבל שחוו כתוצאה מהפגיעה המינית( בדמות הליך משפטי ממושך, קשה, פולשני וחסר רגישות שעובר עליהם מרגע הגשת התלונה.

הטרדה מינית: האם ההליך הפלילי הוא הפתרון למגפה?
הטרדה מינית: האם ההליך הפלילי הוא הפתרון למגפה?

ענישה פלילית אינה מרתיעה עברייני מין

התוצאה היא מציאות בלתי נתפסת ומקוממת בלשון המעטה, שמובילה למסקנה עגומה כי אין בכוחה של הענישה הפלילית להרתיע עברייני מין. עד שלא תתחולל מהפיכה של ממש בחקיקה הרלבנטית וביישומה על ידי המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט, ההליך הפלילי לא יכול להעניק פתרון אפקטיבי למגפת ההטרדה המינית. מגיפה זו מתחוללת בכל שעה, מדי יום ובכל מקום אפשרי, על ידי עבריינים מכל שכבות האוכלוסייה וללא קשר למעמד סוציו אקונומי, מקצועי ואקדמי.


מה כן יכול לעזור?

המסקנה שלי ביחס להתנהלות נכונה במקרי הטרדה מינית הינה שניתן בדרך כלל להגיע לתוצאות הרבה יותר אפקטיביות. כיצד? שימוש בכלים חוקיים יעילים יותר לשם הליך שבדרך כלל הוא קצר ואפקטיבי בהרבה מההליך הפלילי. ההליך הפלילי אינו פסול, אבל ברוב המקרים הוא לא יעיל ולא מרתיע.

 

איך לבחור בעורך דין המתאים ביותר?

חשוב להקפיד שבחירתך בעו"ד שייצג אותך בעניינים כל כך רגישים תהא לאחר שהגעת למסקנה שמבחינה מקצועית יש לאותו עו"ד את הניסיון הטוב ביותר ואת הסיכוי הטוב ביותר להשיג את התוצאות הטובות ביותר במקרה שלך ומבחינה אנושית יש לו את היכולת הרגשית לתמוך בך וללוות אותך באופן צמוד ושוטף בעניינים כל כך חשובים ורגישים במהלך תקופה כל כך קשה.

עורך דין דורון ויינרייך מתמחה באופן בלעדי בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, תקיפה מינית  ועבירות מין ואינו מייצג את הפוגעים בשום אופן ובשום מחיר.

תאמו פגישה עם עורך דין דורון ויינרייך כבר בימים הקרובים.

למרות הענישה הפלילית הקיימת בחוק הישראלי נגד עברייני מין  נראה כי עברייני מין אינם נרתעים. בקרוב ל 90% מהמקרים, תלונות במשטרה על עבירות מין מסתיימות מבלי שנפתח תיק נגד עברייני המין ובאותו מיעוט מקרים בהם כן נפתח תיק יש בחלק גדול מהם עסקאות טיעון מקוממות שבמסגרתן נמחקים סעיפי אישום או שעברות חמורות מוחלפות בעבירות קלות יותר. באותם תיקים שכן מסתיימים בהרשעה, הענישה אינה חמורה דיה וכתוצאה מהמצב הזה ההטרדות והתקיפות המיניות נמשכות ואין ממש הרתעה..

אין ספק בכלל. גם במסגרת החוק הקיים פסקי הדין בדרך כלל אינם מגיעים לרף העליון ויש גישה סלחנית מידי לנאשמים. כמו כן המחוקק יכול להעלות את רף הענישה המקסימלית. חשוב ששני הצעדים המתבקשים הללו ייעשו.

לבחירה בעורך הדין המתאים לניהול התיק שלכם בענייני הטרדה מינית יש משמעות רבה. תחום זה הינו העדין והמורכב ביותר ופרט למקצועיות והניסיון שהם מרכיב חשוב בכל תחום, כאן נדרש מעורך הדין גם להיות בעל יכולות אנושיות ואמפתיות ובעל אינטיליגנציה רגשית גבוהה ביותר.

בחירת עורך הדין הנכון בתחום זה הינה כאמור בעלת  משמעות רבה ולכן מומלץ שתשקיעו תשומת לב רבה בבחירת עורך הדין. בקשו פגישת היכרות עם עורך הדין על מנת להתרשם האם הוא מאד מקצועי ובעל ניסיון רלוונטי רב ובנוסף ולא פחות חשוב- האם הוא בעל היכולות האנושיות המאד גבוהות על מנת  לנהל את התיק שלכם.

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.