8 התנהגויות הנחשבות להטרדה מינית בעבודה

תחשיב פשוט מוביל למסקנה שאם לוקחים בחשבון את השעות בהן אנו ערים, מקום העבודה הינו המקום שרובנו מבלים בו יותר שעות ביום מאשר בכל מקום אחר.

 

 

ברוב מקומות העבודה ישנם עמיתים שאיתם מתקיימים יחסים מקבילים ויש ממונים ומנהלים שאיתם מתקיימים יחסי מרות (יחסים בהם ישנם הפרשי כוח, השפעה ועוד בין הצדדים, שגורמים לכך שצד אחד (העובדים) נחות במשקלו לעומת הצד השני (המנהלים והממונים). בסיטואציה הזו המנהלים והממונים הינם בעלי המרות והעובדים הינם אלו הכפופים למרות.

 

התנהגות הנחשבת להטרדה מינית בעבודה

המציאות מלמדת שבמסגרת יחסי העבודה נוצרים לא מעט מצבים הנחשבים להטרדה מינית, חלק לא קטן מהם הינו במסגרת יחסי מרות כאשר בעל המרות מנצל לרעה את מרותו ומטריד מינית את מי שכפוף למרותו, שבמקרים רבים מעדיף לבלוע את הגלולה המרה ולהבליג מחשש שמא יאבד את מקום עבודתו או תיפגע פרנסתו אם ימחה, או יעמוד על כבודו או לא ישתף פעולה. הטרדות מיניות קיימות גם בין עמיתים. כמובן שגם אלו וגם אלו אסורות.

 

מה אומר החוק למניעת הטרדה מינית?

החוק  למניעת הטרדה מינית ותקנותיו הכירו במקום העבודה כבעל פוטנציאל נפיץ מבחינת הטרדה מינית ולכן כולל התייחסות ספציפית נפרדת להטרדה מינית בעבודה ובכללה התייחסות מחמירה יותר כאשר מדובר בהטרדה מינית במסגרת יחסי מרות (הטרדה מינית המתבצעת על ידי בעל מרות כלפי מי שנתון למרותו), הגדרה נרחבת של חובות מיוחדים החלים על מעסיק ביחס למניעת הטרדה מינית וטיפול יעיל בתלונה על הטרדה מינית והגדרה של התנכלות (פגיעה בעקבות הטרדה מינית או תלונה על הטרדה מינית או תביעה בעקבות הטרדה מינית). הסבר נרחב על כל אלו במאמרים נפרדים המפורסמים באתר זה.

 

8 דוגמאות להתנהגויות הנחשבות להטרדה מינית בעבודה או להתנכלות בעבודה:

1. הטרדה מינית תחת יחסי מרות ישירה

המנהל חיבק את מזכירתו בדרך לחדר הישיבות. בהמשך חיבק אותה פעם נוספת וכן ליטף את ישבנה. אמר לה איזה גוף סקסי איזה טוסיק נחמד יש לך וביקש ממנה לנשקו.

 

2. הטרדה מינית תחת יחסי מרות עקיפה

מנהל המחוז (לא ממונה ישיר) ליטף את ישבנה של עובדת באחד מסניפי המחוז מבעד לבגדים, ליטף את רגליה במהלך נסיעות ברכב ואת איבר מינה מבעד למכנסיה, תוך פישוק בכוח של רגליה, ניסה לפתוח כפתורי חולצתה, נישקה, לחץ בכוח על לחייה על מנת לפתוח את פיה, ניסה להפשיטה, החל לחכך את איבר מינו במפשעתה מבעד למכנסיה עד הגיעו לסיפוק.

 

3. הטרדה מינית סביבתית מצד עמיתים (לא תחת יחסי מרות):

במשרד בו עבדו בשיטת ה open space , עבדו עובדים רבים, רובם גברים. אחד מהם נהג לספר בדיחות גסות בקולי קולות וכן לתאר בקול רם תיאורים מפורטים של חוויותיו המיניות. הוא המשיך בכך גם לאחר שאחת העובדות העירה לו שזה מפריע לה.

 

4. הטרדה מינית במסגרת ראיון עבודה

המראיין שאל את המועמדת "מה היחסים עם החבר שלך? את נראית יפה מאד, לא נראה כי עבדת הלילה, מה את לובשת? איך את במיטה? את לובשת פיג'מה סקסית?

8 התנהגויות הנחשבות להטרדה מינית בעבודה
8 התנהגויות הנחשבות להטרדה מינית בעבודה

5. הטרדה מינית תחת יחסי מרות + התנכלות

עובדת שמנהלה הישיר נהג לגלוש יום יום לאתרי פורנו מהמחשב שלה. היא ביקשה ממנו להפסיק והוא אמר לה לצאת מהחדר כיוון שהמשרד שלו והוא בעל הבית, לאחר יומיים החל לחפש אותה ולנזוף בה על כל שטות.

 

6. הערות בעלות אופי מיני + מבטים מפשיטים

המנהל העיר לעובדת הערות על הריח שלה ועל יופייה, העיר שהיא סקסית, על המראה המלבב של הכפתור הפתוח בחולצתה. כמו כן נהג לשלוח "מבטים מפשיטים"


7. הסכמה תחת יחסי מרות אינה הסכמה חופשית

בלית ברירה ומכיוון שהיתה מפרנסת יחידה ותלויה כלכלית במקום העבודה, העובדת הסכימה לקיים יחסי מין עם המנהל שוב ושוב. מדובר בניצול לרעה של יחסי המרות, ההסכמה לא נחשבת להסכמה ויחסי מין מזדמנים אינם רומן. המנהל הטריד מינית.

 

8. הצעות מיניות חוזרות, החברה הפרה חובותיה עפ"י התקנות למניעת הטרדה מינית

נהג בחברה חסם את דרכה של עובדת למעלית ואמר שהתערב עם חבר על 500 ₪ שהיא תשכב איתו, הציע לה כסף כדי שתשכב איתו, העובדת הביעה התנגדות והוא המשיך. העובדת התלוננה למנהל שלה שהעיר לנהג שיפסיק. בחברה לא היה תקנון למניעת הטרדה מינית ולא היתה ממונה שתקיים בירור.

הדוגמאות הנ"ל הן קמצוץ זעיר מתוך אוקיינוס של מקרים מורכבים. במקרה של חשש להטרדה מינית מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעו"ד דורון ויינרייך שתחום התמחותו הבלעדי הינו ייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית (בלבד) ואינו מייצג את הפוגעים בשום אופן ובשום מחיר, שייבחן את מה שקרה לך וייעץ לך מה הדרך הטובה והיעילה ביותר לפעול נגד המטריד.

 

איך לבחור בעורך דין המתאים ביותר לייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית בעבודה?

חשוב להקפיד שבחירתך בעו"ד שייצג אותך בעניינים כל כך רגישים תהא לאחר שהגעת למסקנה שמבחינה מקצועית יש לאותו עו"ד את הניסיון הטוב ביותר ואת הסיכוי הטוב ביותר להשיג את התוצאות הטובות ביותר במקרה שלך ומבחינה אנושית יש לו את היכולת הרגשית לתמוך בך וללוות אותך באופן צמוד ושוטף בעניינים כל כך חשובים ורגישים במהלך תקופה כל כך קשה.

עורך דין דורון ויינרייך מתמחה באופן בלעדי בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, תקיפה מינית  ועבירות מין ואינו מייצג את הפוגעים בשום אופן ובשום מחיר.

תאמו פגישה עם עורך דין דורון ויינרייך כבר בימים הקרובים.

במדינת ישראל ישנו חוק העוסק בהטרדות מיניות. התוכן של החוק מגדיר אילו מעשים נחשבים כהטרדה מינית וכן, מה העונש הצפוי עליהם. כמו כן, החוק מתייחס גם למקרים אשר התרחשו ספציפית במקום העבודה מתוך הבנה כי אנשים נמצאים שם רב וכי המקום עשוי להיות נפיץ מבחינה זאת.

יחסי מרות הם יחסים אשר בהם לאחד הצדדים יש כוח על הצד השני ועל כן, המערכת יחסים אינטימית בין בעל המרות לבין מי שכפוף למרותו נחשבת לא תקינה וסביר שתהיה בה פגיעה בצד החלש יותר. ישנם סוגים רבים של הטרדות מיניות המתרחשות בעבודה תחת יחסי מרות, בין אם הם עקיפים או ישירים.

באם אתם מרגישים שנפגעתם מינית בעבודה, מומלץ לפנות לקבוע פגישה עם עורך דין המתמחה בהטרדות מיניות. בקשו פגישת הכרות על מנת לשתף בסיפור שלכם באופן דיסקרטי ולקבל ייעוץ כיצד להתקדם.

אכן כן, הטרדה מינית בעבודה יכולה להיות גם מצד של אנשים בעלי כוח, כלומר תוך ניצול יחסי מרות, אך גם מעמיתים לעבודה אשר נמצאים באותו מעמד ומחליטים לעבור את הגבול ולהטריד מינית עמית אחר לעבודה.

מה היה לנו עד עכשיו?
מידע נוסף בנושא

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.