שונות בין הטרדות מיניות עפ"י הנסיבות

הטרדות מיניות יכולות להתרחש בכל מקום, זמן והקשר. מידת החומרה שלהן מושפעת מהאבחנה בין נסיבותיו ואופיו של כל מקרה, בין היתר בהתחשב בגיל, סוג מערכת היחסים, תדירות ומשך ההטרדה, ניסיון חיים ועוד. בספרות המקצועית אפשר אבחנות שונות של הטרדות מיניות שדרכן אפשר להבין טוב יותר את חומרת המעשים ואת עוצמת הפגיעה שהתרחשה כתוצאה מהם.

הטרדה מינית אקראית

הטרדה מינית אקראית היא זו שמתקיימת בין שני זרים מוחלטים שנתקלים באופן חד פעמי זה בזה בכביש, בתור לקופה בסופר, באוטובוס או בכל מקום אחר.

במפגש ביניהם יש מעשים שייחשבו כהטרדה מינית, למשל כאשר אדם אחד מתייחס מספר פעמים למיניותו של האחר או מציע לו כמה וכמה פעמים הצעות מיניות שהוא מראה כי אינו מעוניין בהן, נוגע באיברי גוף מוצנעים, מעיר הערה מבזה לגבי מיניותו של האדם הנוסף או נטייתו המינית.

מקרים כאלו יכולים להיות הערות מבזות ומשפילות בעקבות ויכוח על חניה, התחככות של אדם זר באישה באוטובוס וכו'.

ההטרדה המינית האקראית תמיד תהיה מזיקה, פוגענית ויחסית קצרת טווח. קל מאוד לזהות אותה, ובדרך כלל גם להגיב למעשה ולגנות אותו וגם לדרוש להעניש את הגורם המטריד.

הטרדה מינית ממלכדת

סוג ההטרדה הממלכדת, מתייחס למערכת יחסים בין אישית בין שני אנשים, בה הם חשים רגשות משתנים ומתפתחים לאורך זמן.

ההטרדה המינית בו נבנית לאט, דרך התנהגות, מלל והקשרים שונים. היא פוגעת מאוד בעיקר אם המוטרדת או המוטרד חשים רגשות הערכה, קרבה, הכרת תודה, תלות או מחויבות כלפי המטריד.

הטרדה ממלכדת כשמה כן היא – מלכודת. היא מורכבת מרגשות סותרים, פגיעה בביטחון העצמי, הקטנה, הסתרת מעשה ובלבול רב.

הסביבה מתקשה לאבחן את המתרחש מתחת לפני השטח ואיננה יודעת שנחוותה הטרדה מגורם קרוב שגורמת לתחושת אשמה, פגיעה עמוקה ואפילו הדחקה או דיכאון.

מצד שני, הסביבה אף עלולה להאשים את הקורבן בשיתוף פעולה עם הגורם המטריד ("הבאת את זה על עצמך").

חשוב להבין: כאשר נחווית הטרדה מינית ממלכדת, מורגש כעס עצמי רב מצידם של הנפגעים. הם עסוקים בלהכות על חטא ולהאשים את עצמם איך לא הבינו, איך לא ראו ואיך לא הצליחו להתגונן.

הם חשים מרומים, מתקשים להרגיש כקורבנות ומרגישים שהם אלו שבחרו לא לדעת ולכן עליכם לשלם כעת את המחיר.

עמדת הסביבה מקשה עליהם לבקש תמיכה או לצפות לחמלה ולעצה טובה, מה שמקשה עליהם גם להתלונן או לתבוע בגין ההטרדה.

הטרדה מינית במקומות עבודה

עולם העבודה המודרני נוהג להתייחס לשני סוגים של הטרדות מיניות.

האחד מתנה את המשך העבודה או את קידום הזכויות בשיתוף פעולה מיני ("אם תשכבי איתי, אדאג שתתקדמי בתפקיד") ונקרא "זה תמורת זה" (quo pro quid).

השני עוסק במין, מיניות, נטייה מינית או מגדר כך שהאווירה שנוצרת במקום העבודה היא עוינת, מרתיעה, מאיימת, בלתי נוחה ומשתקת.

זו הטרדה שמתפתחת בעקבות בדיחות גסות, הערה סקסיסטית, חשיפה לא רצויה לפורנוגרפיה, שאלות שמדגישות את היותם של המוטרדים אישה או גבר ועוד. סוג הטרדה זה מכונה "סביבה עוינת".

למרות שמדובר בשני סוגים אפשריים לכאורה, הם עשויים להתקיים יחד. כך למשל, התניית זכויות בעבודה באקט מיני בהכרח הופכת את מקום העבודה ל"עוין".

זוהי הסיבה שבישראל תיבדק כל עבירה לגופה וללא קשר לסוג ההטרדה עצמה.

הטרדה מינית מקבעת

הטרדה מקבעת מייחסת לתפיסה המסורתית של נשים כאחראיות על משק הבית שכפופות לגברים שמנהלים ומפקחים עליהן.

זהו מצב שבו שורר סדר פטריארכלי "טבעי" בעיני גברים מסוימים, שכדי לגלם ולשמר אותו, הם רואים בעצמם כזכאים ליהנות גם מנגישות למיניות הנשים ולדרוש מהן להעניק להם את שירותיהן המיניים, מאחר וזהו תפקידן "הטבעי" באותה ההיררכיה.

אנשים שנוטים לתפיסה כזו, עשויים להשתמש בהטרדה מקבעת על מנת לגעת פיזית, להתייחס למיניות האישה ולדרוש ממנה לשתף פעולה ולהעניק להם שירות מיני.

הם ינסו לנצל את כל היתרונות שבכוחם על מנת לשמר שליטה תוך שהם מבקשים ליהנות מנגישות מינית חסרת גבולות לנשים שהם מעוניינים בהן.

הטרדה מינית מדירה

הטרדה מדירה משתייכת לנשים וגברים שמשתלבים במקצועות "גבריים" או "נשיים" בהתאמה: אישה טייסת, גבר תופר, אישה ממנכ"לת, גבר גנן בגן ילדים וכדומה.

אנשים אלו משתלבים במקצועות שיש בהם מעין קריאת תיגר על הפטריארכיה המסורתית – על אותה הבחנה "טבעית" בין גברים ונשים.

מסיבה זו, המגדר המנוגד עשוי לחוש מאוים ולדחוק את אותם האנשים מתפקידיהם.

דוגמאות טובות לכך יהיו התייחסות למין האישה או הגבר ("ברור שקשה לך בזה יותר כגבר.

הרי אתם לא יכולים לבצע שני דברים במקביל"), הערות סקסיסטיות משפילות ("את רוצה העלאה בשכר ולכן את מגיעה עם מחשוף כזה מוגזם?") וניסיון לערער או לחתור תחת הביטחון העצמי, להמאיס על אותם האנשים את ההימצאות שלהם באותו המקצוע או באותו מקום העבודה ("כל הגברים פה יאכלו אותך בלי מלח").

כל אמירה שכזו נועדה לפגוע במוטיבציה, לאיים ולהבריח.

הטרדה פיזית והטרדה מילולית: האם אחד מהם חמור יותר מהשני?

החוק למניעת הטרדה מינית בישראל מצביע על שש התנהגויות אסורות שמהוות הטרדה מינית:

  1. סחיטה מינית באיומים
  2. מעשה מגונה
  3. הצעות מיניות לא רצויות
  4. התייחסות מינית בלתי רצויה
  5. השפלה או ביזוי מיני
  6. פרסום תצלום סרט או הקלטה של אדם המתמקדים במיניותו

אלא שהפרדה מוחלטת הטרדה פיזית למילולית לא אפשרית: סחיטה באיומים היא הטרדה מילולית לחלוטין, אך השלכות הסירוב לציית לאיומים הוא זה שעשוי להיות פיזי.

מעשה מגונה הוא לפעמים אקט פיזי ולפעמים מילולי. גם יתר ההתנהגויות עשויות להתרחש באמצעות מלל או מחוות גופניות.

אנשים שמפרידים בין הטרדה פיזית להטרדה מילולית, מייחסים לא פעם חומרה גבוהה בהרבה להטרדה הפיזית.

זוהי פרשנות שגויה ואפילו כזו שפוגעת בקורבנות וביכולת שלהם לדרוש צדק, מכיוון שכל הטרדה תלויה במכלול של נסיבות: עוצמת ההטרדה, תדירותה ומשך הזמן שבו התקיימה, מידת הבוטות שבה, גיל, מערכת היחסים בין הצדדים, מעמד, ניסיון חיים ועוד.

זוהי הסיבה לכך שהטרדה מינית חוזרת ונשנית מצד הבוס במקום העבודה תהיה חמורה לאין שיעור מאמירה סקסיסטית שהשמיע זר מוחלט ברחוב.

הוטרדת מינית? יש מה לעשות!

אם נפגעת בעקבות הטרדה מינית מכל סוג, ניתן לפנות בכל שלב למשרדנו ולקבל ייעוץ, ליווי והכוונה שיסייעו לך למצות את זכויותיך מול הגורם הפוגע.

עורך הדין דורון ויינרייך מייצג נפגעות ונפגעים בלבד, מלווה אותך באופן אישי לאורך כל הדרך ומעניק לך שירות מסור, מקצועי, קשוב ובלתי מתפשר.

מה היה לנו עד עכשיו?

המידע באתר זה רלוונטי, חשוב ומועיל ככל שיהיה, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו מהווה עידוד לנקוט בפעולה משפטית או להימנע ממנה וכמובן אינו תחליף לפגישה אישית, רגישה, אמפתית ודיסקרטית עם עורך דין דורון ויינרייך. כל נקיטת פעולה או הימנעות ממנה מבלי להתייעץ לפני כן עם עורך דין הינה על אחריות מבצע הפעולה או הנמנע ממנה בלבד.